Ny VD i kommunbolaget plus arenan

Kommunbolagets styrelse utsåg idag förvaltningschefen för fastighets och inköpskontoret Ola Johansson till ny VD i kommunbolaget. Han kommer att tillträda den 1 januari och då efterträda Lars Malmborg som går i pension. Vid sidan av sin roll som VD kommer Ola att stå till kommunstyrelsens förfogande för olika utredningsuppdrag. Han har under de senaste åren hållt i flera av våra viktigaste frågor, jag tänker bland annat på arenan och WTC.

Efter väldigt många år i kommunens tjänst går Lars Malmborg i pension. Jag räknade ut att han haft sex kommunstyrelse-ordförande under sin tid i kommunen. Jag är inte säker på att alla insett Lars Malmborgs betydelse när det gäller Kalmars utveckling från traditionell industristad till att nu vara en kommun som till stor del präglas av tjänsteföretag och högskola. Det skulle vara väldigt spännande att läsa Lars skildringar av dessa år. Hoppas verkligen han sätter sin bilder och upplevelser på pränt. Det skulle vara en intressant inblick i Kalmars moderna historia.
 
Idag glädjer jag mig också åt att kommunfullmäktige med så bred majoritet antog förslaget till lösning när det gäller arenan. Synd bara att en del har så väldigt svårt att acceptera demokratiskt fattade beslut. Jag måste tillstå att jag häpnar när jag hör kommunalråd som är ute och uppmanar folk till att överklaga kommunala beslut.

Kommentarer
Postat av: Fan!

Ni politiker i Kalmar kommun kan inte tänka ekonomi!

Är ni helt dumma i huvudet eller? Hur har ni tänkt ge pengar till skolan, äldrevården m.m nu?

Salve, Fanerdun, och nu det här? Johan, hur tror du KFF kommer klara finansieringen när det kommer 4k fans på matcherna på Fredriksskans? Skulle det komma MER fans nu eller? Bara för att det är en ny arena? Dessutom ligger inte den nya arenan i centrum så man kan gå på pubben innan med gänget!



Det värsta är ju att vi skattebetalare ska betala arenan så ska KFF få heläga den.



Kalmar kommer sluta som en förfallen stad!

2008-08-26 @ 21:41:48
Postat av: Blå-Röd

När signaturen Fan på ett icke alltför belevat sätt ifrågasätter politikernas intelligens kan man konstatera att vi här har ett svårt fall av sten i glashus.



Jag har följt arena-följetongen i över ett år och häpnar över att det hela tiden tycks dyka upp stolpskott (för att använda en fotbollsrelaterad beskrivning) som har absolut noll insikt och vrålar ut sina jämmervisor på helt felaktiga grunder.



För det första: Finansieringen av arenan har det skrivits spaltmil om. Läs på.



För det andra: Ljug inte när det är busenkelt att kontrollera dina uppgifter - 2007 låg Kalmar FFs publiksnitt på 6.219 personer. Anledningen till att det inte är högre är att dels ser bara ca 4800 personer bra, och dels är parkerings- och trafiksituationen ett rent helvete vid varje hemmamatch, så många av fotbollsälskarna från yttre delarna av kommunen och grannkommunerna stannar hemma. Vem vill att åka in till trafikkaoset och leta som besatt efter en parkeringsplats bara för att få en dålig plats inne på Fredriksskans där man får stå i marknivå 40 meter från planen? Det är väl klart som tusan att det lär komma mer folk till en bra arena! Se på Borås som höjde sitt snitt med 3-4000 när de fick ny arena. Och då var deras gamla arena ändå inte på långa vägar så dålig som Fredriksskans. Hur många går på pub innan match idag tror du? Max ett hundratal med tanke på att matcherna till 90% spelas på dagar då man ska arbeta dagen efter. Och för de få som vill gå på pub innan match så kommer det med all sannolikhet att finnas möjlighet till detta på arenan.



För det tredje: Vi skattebetalare ska inte betala arenan. Var har du fått det ifrån?



Så vem som är dum i huvudet här råder det knappast någon tvekan om. Ska du debattera så sluta upp med att vräka ur dej lögner. Det finns ju trots allt galenpannor som tror att det du skriver är sant.....

2008-08-27 @ 10:09:23
Postat av: Johan Persson

Hej



Ja, jag vet inte om man överhuvudtaget ska kommentera inlägg som det ovan. Svordomar och okvädingsord...



Jag kan bara konstatera två saker:

1. Kalmar hade varit en betydligt sämre stad utan Kalmar FF.

2. I Borås har publiksnittet ökat med 50 procent med den nya arenan. Folk uppskattar helt enkelt att få sitta under tak när det regnar och dessutom att få se matcherna på ett bra sätt.



Hälsar



JP

2008-08-27 @ 15:06:04
Postat av: Blå-Röd

Ursäkta Johan att jag tog i lite väl mycket på din blogg. Men jag blev bara så upprörd. Jag ska försöka begagna mig av ett mer adekvat ordval i fortsättningen.... (redface-smiley)



Signaturen Fan! tänker jag dock inte be om ursäkt.

2008-08-27 @ 16:19:16
Postat av: Fan

Det är klart vi skattebetalare betalar arenan!

Vilka skulle annars göra det då? KFF eller?



Och Johan Persson, 6 miljoner till KFF som bidrag/år!?



Ni är helt vanvettiga!



Är det inte viktigare att lägga de flera hundra miljoner kronorna på skolan istället?

Ska vi slå vad om att det inte kommer komma mer än 6-7k fans/hemmamatch på den nya arenan. Första hemmamatchen kommer många åka och titta men sen bär det utför.

Fredriksskans har ett fantastiskt läge vid havet, mitt i centrum. Många av de som går på en pubb innan matcherna för att dricka några öl kommer inte att komma och titta när den nya arenan står färdig!



Kalmar Kommuns politiker, vilket SKÄMT ni är!

2008-08-27 @ 16:20:53
Postat av: Jonas Löhnn

Hör du, Johan.

Vilka kommunalråd är det som du menar är ute och uppmanar folk till att överklaga?

2008-08-28 @ 00:51:59
Postat av: Johan Persson

Hej



Jag är inte ensam om att tolka dina inlägg och skrivelser på det sättet. Ingen är gladare än jag om vi fått allt om bakfoten.



JP

2008-08-28 @ 08:50:53
Postat av: Jonas Löhnn

Det är ett känt debattknep att tillskriva en meningsmotståndare åsikter eller handlingar som är lätta att slå ner på, utan hänsyn till om beskrivningen stämmer eller ej.

Jag utgår emellertid ifrån att du bara fått vilseledande information.

Publicerar man sig offentligt finns det skäl att försöka vara någorlunda korrekt, men jag tror nog att du fortfarande kan rätta dig, eftersom du säkert vet om att jag ingenstans uppmanat till överklaganden.

Det jag sagt både före och efter beslutet är att jag är övertygad om att det blir överklaganden, och den åsikten tror jag nog att vi delar.

att överklaga är ju en medborgerlig rättighet, och det är klart att om byråkratin medför en försening av projektet vore det beklagligt.

Skulle däremot ett överklagande vinna gehör rättsligt är det vi beslutsfattare som ska bära hundhuvudet, som fattat olagliga beslut om medborgarnas gemensamma pengar.

Eller hur?

2008-08-28 @ 09:43:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0