Vilken fantastisk sommar!

Så nu är man tillbaka i selen igen!

Jag och min familj har haft en underbar sommar ute på östra sidan av Öland. Cirkus 43 liter färg har gått åt....

Kårehamn är ett ställe som verkligen levt upp, inte minst på grund av den fenomenala fiskaffären med tillhörande restaurang. Nu har kommunen köpt in reningsverket vilket innebär att hushållen i området också kommer att kunna anslutas till det kommunala avloppsnätet. Det blir en vinst för miljön, för fastighetsägarna OCH för Borgholms kommun.

Jag har sagt det tidigare i något sammanhang att en av de mest strategiska besluten en turistkommun kan ta är att bygga ut det kommunala VA-nätet. Varför kan man då fråga sig? Jo, då kan man tillåta större byggrätter i områden där det tidigare varit begränsningar, fritidshusägare investerar i att bygga om sina badrum och kök, kanske bygger de ut. Många passar också på att renovera fritidshusen och så att det blir året runt standard. Det innebär i sämsta fall att sommargästerna blir besökare under både höst och vinter och i bästa fall att de flyttar till "sina paradis" permanent. För att inte tala om hur mycket jobb detta kan ge till de lokala hantverkarna!

Nog om Kårehamn. 

Här kommer lite andra reflektioner:

Sommarens debatt: Otvetydigt vinner här diskussionen om FRA. Vi brukar i mitt parti bli anklagade för att ha en vinande partipiska när det blåser till. Den piskan framstår som en flugsmällare inlindad i bomull när man ser hur läderpiskorna viner genom de borgerliga riksdagsgrupperna. 

Sommarens lokala följetong: Arenan! Det arbetas febrilt med att hitta lösningar men det har ni hört så länge nu att det framstår som ganska tröttsamt att till och med skriva det själv. Återkommer i ärendet!

Sommarens höjdpunkt: Lånta Fjädrar, fullbelagda hotell, full gästhamn, besöksrekord, nöjda handlare, Byttan, stort nöjesutbud, stort kulturutbud, Raggarfars, Duran & Mollan, Triathlon, Kalmar FF, stadsfest, Ostindienfararen, Victoriadagen och mycket mycket mer. När vi summerar den här sommaren så är jag ganska övertygad om att vi kommer att slå förra årets rekordsommar. Vi kommer också att kunna konstatera att säsongen blir längre och längre, vilket är väldigt viktigt. 

Sommarens bottennapp: Det framstår nu som alltmer tydligt att denna regering inte kommer att satsa på infrastrukturen i vår del av landet. Fokus ligger på storstadsregionerna. Då återstår för oss lantisar att skriva brev till regeringen och fråga om vi inte kan få vara med och betala det som staten ska betala. Detta i ett läge där staten har rekordöverskott och sänker skatterna medan kommunerna går mot underskott, inte minst på grund av frysta statsbidrag. När vi då har riksdagsmän ifrån detta län som börjar försvara denna hantering (Anders Åkesson (c) och Jan R Andersson (m)) då kan man inte bli annat än förbaskad. Särskilt mot bakgrund av vad dessa herrar utlovade i valrörelsen.   


Kommentarer
Postat av: Lars S

Kul att du är tillbaka med din blogg. Ser ut som du haft en bra semester, dina reflektioner om vatten och avlopp var härligt konkreta. Så tänker en jordnära politiker som kan se en helhet med de små stegen.



Lars S

2008-08-06 @ 13:26:23
Postat av: P

2008-08-06 @ 20:35:00
Postat av: Pontus Nilsson

Nu är det väl ändå dags att komma till skott med arenan!!!!



SPADTAG NU!

2008-08-06 @ 20:36:04
Postat av: Kurt Lundgren

Du glömde nämna vem som byggde ut va på Öland - Ivar Nilsson, centerpartist, han hade till och med en försilvrad spade, som han alltid tog första spadtaget med vid va-utbyggnaderna, därefter var det kaffe och tårta i stugorna. Jag har personligen varit med vid åtminstone fyra sådana tillfällen med Ivars spadtag och efterföljande tårtkalas - det var mycket trevligt.



Arenan - bilda en stiftelse där alla som vill kan vara med och satsa, till och med kringliggande kommuner för Arenan är en regional uppgift, fotbollen är ju bara en del av utbudet i en Arena, annat kan vara mässor, operaförställningar och Gud vet vad man kan hitta på.



Bilda alltså en stiftelse, ungefär som Kalmarsalen en gång i tiden och sedan kan väl Nanne Bergstrand sluta gnälla så fort han visar sig i TV.





2008-08-07 @ 12:09:17
Postat av: Johan Persson

Pontus, Lars & Kurt!



Tack för era synpunkter och funderingar!



Arenan engagerar, det är helt tydligt. Jag har inga nya besked att komma med idag. För närvarande är det banken som gör en analys av en modell för arenabygget. Huruvida man ska bilda en stiftelse? Ja, för att säkerställa en byggstart så tror jag det är i senaste laget men däremot tror jag att Kalmar FF kommer att behöva jobba riktigt hårt för att säkerställa sitt åtagande i en ny arena. Om det ska ske genom en stiftelse eller ej, det får framtiden utvisa.



VA på norra Öland. Ja, jag glömde nämna Ivar Nilsson och jag nämnde inte heller hans efterträdare Roland Larsson som verkligen fick hugga tag i VA-frågan, framförallt på norra Öland.

Hur som helst tror jag att betydelsen av VA underskattas i många sammanhang, både ut miljösynpunkt och ur tillväxtperspektiv.



Hälsar



JP

2008-08-07 @ 15:52:42
Postat av: Micael Foghagen

jag har gått över till SD efter 25 år. När jag skriver inlägg på Thoralfs blogg får jag så gott som alltid svar direkt - men aldrig från dig som jag röstade fram isenaste valet!



Hur kommer det sig?



n

2008-08-07 @ 17:05:42
Postat av: Johan Persson

Hej Michael!



Jag kan bara beklaga om du inte fått svar tidigare. Det beror antingen på försumlighet från min sida eller också kom det under min semester då bloggen var vilande, jag har inte haft tillgång till dator i min stuga.



Jag har lite svårt att förstå hur man kan gå från socialdemokraterna till Sverigedemokraterna. Våra värderingar ligger så väldigt långt ifrån varandra. Jag tror på alla människors lika värde, oavsett ursprung, kön eller sexuell läggning. Det är ju inte direkt något som förmedlas av Sverigedemokraterna.



Hälsar



Johan Persson

2008-08-09 @ 19:22:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0