Trovärdigheten borta!

Jag har nu fått rapporterna på hur de borgerliga partierna i Kalmar vill möta det faktum att Kalmar de närmaste åren tre åren tappar 283 miljoner i skatteintäkter och att vi enligt regeringen kommer att få en arbetslöshet som närmar sig tio procent.

Svaret från de borgerliga är: Vi säger nej till både besparingar och skattehöjning. Vi lånar till driften.

Istället vill man lägga stora pengar på att kalla in en konsult som får se över den kommunala organisationen. En sådan översyn är redan beslutad, arbetet pågår.

Under mina år i politiken är detta det svagaste jag har sett. Det är som att börja en vit vecka med en rejäl fylla.

Jag tror på ett politiskt ledarskap som handlar om att ta ansvar även när det är tungt och jobbigt, även om det innebär beslut som man egentligen inte vill fatta.

www.barometern.se/nyheter/kalmar/brist-pa-dialog-irriterar-i-alliansen(1009467).gm

Kommentarer
Postat av: Maria Nilsson

Populistiskt av de borgerliga

2008-12-02 @ 19:16:23
Postat av: von Döbeln

Varför ska de borgerliga komma med förslag på hur den katastrofala ekonomiska situationen ska lösas? Det är ju ni i majoriteten som orsakat eländet och lösningen ligger just i att få bort er från makten. Med borgerlig styrning hade problemet aldrig uppstått. Eller menar du på fullaste allvar att oppositionen ska lösa problemet åt er så ni i än större utsträckning än tidigare kan fortsätta med er dåraktiga politik?

2008-12-02 @ 21:42:18
Postat av: Emma

Läste frågor å svar i chatten från idag. Spännande!! Jag måste nog säga att jag tror på dig Johan. Något annat som gladde mig otroligt mycket var när jag läste Kjelles fråga å framför allt ditt svar:

Kjelle (kl. 10:06:43): Är skola i Östra Vimpeltorpet med i Stimulanspaketet



Johan Persson (kl. 10:32:38): Ja tillsammans med mycket annat. Genom att göra investeringar i lågkonjunktur hoppas vi uppnå två saker. Dels få ned kostnaderna och dels hålla byggsektorn igång. Brakar den samman så blir vi alla förlorare.



Som nybyggare i Östra Vimpeltorpet blir jag så ooootroligt glad när jag får höra att det verklgien blir en grundskola. JA, vi gjorde rätt som byggde här å flyttade hit. Skola har varit en central fråga i min familj. Tycker närhet till skola är viktigt ur många aspekter. Jag TROR verkligen på östra vimpeltorpet och det kommer bli kanon att bo här. Nu när det blir förskola och skola så känns det hur bra som helst! Hoppas skolan snart står klar, inom två år iaf.

2008-12-03 @ 15:47:27
Postat av: Sofie

Tycker du ger mycket bra svar i din chatt idag på Barometern. Mycket bra med stimulanspaketet. Helt rätt tänkt!

Hur tänker ni i kommunen runt arenan? Vad har ni för möjligheter att hjälpa till med att få fram finansiärer om någon av de befintliga drar sig ur? Vill framföra att den gratis reklam som Sveriges bästa fotbollslag har givit vår stad senaste året är värt åtskilliga miljoner i marknadsföring och KFFs framgångar är ett av de positiva inslagen i vår region just nu.

2008-12-03 @ 18:18:49
Postat av: Hej Hopp

Oj oj är halva SSU Kalmar inne och kommenterar här nu?

2008-12-03 @ 18:42:53
Postat av: Johan Persson

Hej



Hej hopp eller vem du nu är: Jag tror både jag och Emma och de andra är några år för gamla för SSU.



Emma. Tack för din kommentar. Nu hoppas vi att övriga villatomter som sålts i området också byggs snart. IKANO har avsagt sig sin reservation i Vimpeltorpet och är nu ersatt med en annan aktör som vill bygga hyresrätter nu i lågkonjunktur. Spännande. Ha det så bra.



Sofie: Arenafrågan bygger ju på en överenskommelse mellan kommunen, Sveafastigheter och Kalmar FF. Ingen av dessa aktörer backar väl från uppgörelsen. Nu är det ju länsrätten som har bollen. Vore kanon att få sätta spaden i jorden snart. Håller helt med dig om det positiva i all uppmärksamhet kring KFF.



JP

2008-12-03 @ 20:44:08
Postat av: Johan Persson

Bäste von Döbeln eller vad du nu heter.



Ja, jag tycker att alla politiker, även borgerliga, ska ta ansvar även i svåra tider. Under de senaste tre månaderna har prognoserna för skatteintäkterna rasat i samtliga kommuner. Det är verkligheten. Jag tycker det är tragiskt om man i ett sådant läge springer och gömmer sig. Är man sedan beredda att med öppna ögon inleda lågkonjunkturen med att låna till driften ja då är jag inte med längre. Det är ansvarslöst.



JP

2008-12-03 @ 20:48:16
Postat av: von Döbeln

OK, så de borgerliga ska alltså ta ansvar för de problem som majoriteten orsakat! Njetski, det funkar inte så. Som man bäddar får man ligga. Du vet lika väl som jag att ansvaret för den ekonomiska krisen är orsakad av er politik i majoriteten. Ni har under mängder med år gjort av med alla möjligheter till att samla i ladorna och därmed stå rustade för den ekonomiska krisen som vi nu möter. Men pengar låg och brände i fickan i stället så de slösades bort på meningslösa projekt så som Salve, Konstmuseet mm.



Men Johan, jag ska inte vara allt för hård mot dig, du är trots allt ganska ny så jag ska inte klandra dig för gamla synder. Du tillhör trots allt det smala segment av socialdemokrater som jag i viss begränsad utsträckning inte tycker allt för illa om. Ja, ska sanningen fram så är det väl endast du och Feldt som återfinns i detta segment. Grattis!

2008-12-03 @ 21:55:12
Postat av: von Döbeln

Nu kom jag på en till: Widar Andersson

2008-12-03 @ 21:57:28
Postat av: Bjarne Ritzén

Enligt Klt har man begärt att JO granskar varför handlingar i Fanerdunaffären som gått mellan UD, ISA och Kalmar kommun inte kan återfinnas diarieförda i kommunen utan bara på UD och ISI. Har Du någon kommentar?

2008-12-04 @ 16:46:52
Postat av: Johan Persson

Bjarne!



Samma nyhet hade Östran för några dagar sedan. JOs begäran är föranledd av att Östrans reporter har anmält kommunen. Mer om detta finns i arkivet.



Frågan har också diskuterats i kommunfullmäktige. Med andra ord är inte frågan ny.



JP

2008-12-04 @ 18:43:12
Postat av: Bjarne Ritzén

Tack för svar. Jag förstår att frågan inte är ny men finns någon grumd för misstankarna?

2008-12-04 @ 22:07:07
Postat av: Johan Persson

Hej



Min bild av detta finns i bloggens arkiv. Känns märkligt att upprepa allt en gång till.



Mitt grundinlägg handlar om att de borgerliga partierna nu bestämt sig för att låna till driften nästa år. Skulle vara intressant att höra den alltid så kritiske Ritzéns syn på det...



JP

2008-12-05 @ 08:21:45
Postat av: Bjarne Ritzén

Bäste JP. Eftersom Du efterlyst min uppfattning om kommunens ekonomi. Min syn på Kalmar kommuns ekonomi är följande.

1. Sittande majoritet ska klara ut situationen eftersom det är den som varit vid makten då den uppstått. Oavsett finanskris eller ej. Fungerar detta ej, bland annat beroende på finanskrisen, skall man avgå eller bilda majoritet på ett sätt som leder till en lösning på problemet som kommuninnevånarna kan acceptera. Att som Du gör rycka på axlarna och beskylla oppositionen för att inte ha någon lösning på problemet är inte konstruktivt.

2.Jag finner ingenstans att oppositionen föreslagit upplåning som en lösning på problemet men det kanske står i någon ej diarieförd handling som jag då naturligtvis ej kan finna.



Övrigt.Din bild av vad som förevarit i problemet med diarieföring av Fanerdunhandlingar och som jag läst i bloggens arkiv svarar inte på den fråga jag ställde. Jag får väl avvakta JO-rapporten.

vänligen

2008-12-05 @ 09:41:37
Postat av: Johan Persson

Men snälla Bjarne!



Om det är något jag gör så är det väl inte att rycka på axlarna. Vi vidtar åtgärder som innebär att kommunen inte riskerar sin ekonomi. Det ansvaret har vi och det tar vi också.



De borgerliga partierna har nu sagt nej till att vidta åtgärder. Det innebär att budgeten för nästa år går minus. Det är oansvarigt. Om det är ok för dig så säger det väldigt mycket.



Trevlig helg



JP



2008-12-05 @ 14:42:17
Postat av: Bjarne Ritzén

Mitt svar på detta som jag skrev i fredags kom tydligen inte fram därför upprepar jag kortfattat. Du sitter med majoritet så varför skall alliansen överhuvud taget vidtaga åtgärder. Använd Din majoritet och höj skatten eftersom Du bedömer att det är det enda möjliga.

Vänligen

2008-12-06 @ 15:12:41
Postat av: Johan Persson

Hej



Ja, jag använder min majoritet för att se till att kommunen har ordning och reda i ekonomin även i sämre tider.



Ditt svar är avslöjande. Du vägrar att ens närma dig kritik av de borgerliga partierna som lägger en politik som innebär att vi nästa år kommer att gå med underskott. Det blir väldigt tydligt att det är borgerligheten, inte Kalmar kommun, som kommer främst för Bjarne Ritzén. För mig är det tvärtom. Kommunen går alltid före parti-intresset. Tänk så olika det kan vara.



JP

2008-12-07 @ 10:38:26
Postat av: Bjarne Ritzén

Bäste Johan Persson varför lägger Du inte bort Din inövade retorik för att istället svara på mina frågor. Min politiska tillhörighet är oväsentlig för denna fråga dessutom har du fel i Ditt påstående.

Alliansen har vad jag förstått föreslagit en kostnads - och effektivitetsöversyn av den kommunala organisationen vilket Du anser onödigt. Om detta skulle Du och jag kunna byta tanker men ej nu. Min spontana och på erfarenhet byggda uppfattning är dock att en sådan översyn borde göras samt att den kommer att ge besparingar. Du sitter i majoritet, Du har givit förslag om skattehöjning, alliansen föreslår besparingar i organisationen på nivåer ovanför de för de tjänsteproducerande kommunala bastjänsterna. Så där sitter Du med majoritet för Ditt förslag samtidigt som alliansen ej har majoritet för sitt. Så vilket är ditt problem. Demokrati innebär att majoriteten styr så gör det då och lycka till.

Låt inte Din Web-master sortera bort detta mitt svar.

Vänligen

2008-12-07 @ 11:09:50
Postat av: Johan Persson

Hej



Du har fel. Majoriteten lägger nu ut nya besparingar. De borgerliga säger ju nej till det. Istället vill man återigen ta in konsulter och göra nya översyner. Det är ett arbete som redan är gjort. Vi har har haft inne konsulter, de har lämnat sin rapport. Nu är det dags att börja arbeta med effektiviseringar och besparingar.



Vidtar man inga åtgärder så kommer kommunen att gå med underskott nästa år. De borgerliga är beredda att inleda lågkonjunkturen med underskott. Det vägrar den borgerliga debattören Ritzén att kritisera. Det är alltmer tydligt att det är partipolitik som gäller, inte kommunens bästa.



JP

2008-12-07 @ 14:57:13
Postat av: Bjarne Ritzén

Öppet brev om Johan Persson

Som bekant har JP en blogg där han för fram synpunkter och där allmänheten kan kommentera och tycka till. En av hans senaste synpunkter har rubriken ”Trovärdigheten borta”. Den handlar om alliansens nej till skattehöjningar och dess förslag till en översyn av kommunens övertunga organisation för att minska kostnaderna och den vägen få balans i ekonomin. Över detta ojar sig JP och anser att alliansen inte tar sitt ansvar. Detta kan av seriösa läsare förefalla litet underligt. Det är S,V och Mp som styr kommunen med sin majoritet. Om nu Johan Persson anser att alliansens förslag till ekonomisk lösning för kommunen är dålig så återstår väl då i demokratins namn att med stöd av sin majoritet genomföra skattehöjningen för att rädda kommunen. Detta föreslår jag i en kommentar.



Då brister det tydligen för Johan Persson för han skriver: ”Ditt svar är avslöjande. Du vägrar att ens närma dig kritik av de borgerliga partierna som lägger en politik som innebär att vi nästa år kommer att gå med underskott. Det blir väldigt tydligt att det är borgerligheten, inte Kalmar kommun, som kommer främst för Bjarne Ritzén. För mig är det tvärtom. Kommunen går alltid före parti-intresset. Tänk så olika det kan vara.

JP”.



Ja hur skall man kommentera en sådan förlöpning av kommunstyrelsens i Kalmar ordförande Johan Persson. Den gör mej närmast generad jag har nämligen inte kritiserat vare sig majoritetens eller minoritetens förslag till ekonomisk lösning. Jag har endast framfört att har man politisk majoritet och en klar uppfattning om hur ekonomin skall skötas är det bara att regera med sin majoritet men Johan Persson vet i ett huj att alliansen är oansvarig. Att jag är borgerlig och att jag mer ser till dem än till Kalmar kommun. Hur han kom in på att kommentera min politiska hemvist (som inte är den han tror) förblir en gåta och man kan också fråga sig vad den har för relevans när man debatterar kommunens ekonomi.



Det vore lätt att raljera om Johan Persons utbrott men varför skall jag göra det. Det han skrivit är belysande nog. En sak vill jag dock kommentera ytterligare. JP skriver: ”För mig är det tvärtom. Kommunen går alltid före parti-intresset. Tänk så olika det kan vara”. Jag vill bestämt hävda att JP här handskas litet vårdslöst med sanningen. Yrkespolitiker har alltid arbetat för sitt och sitt partis intressen. Johan Persson skulle inte i sin vildaste fantasi tänka sig att göra något som går honom och partiet emot för att se till kommunens bästa! Varför? Jo för då skulle han få sparken ur partiet och aldrig mer få vistas vid fru Monas hov. Detta är mänskligt och bara om vi väljare som tydligen oftast tycks betraktas som menlöst valboskap är medvetna om detta är ingen skada skedd.



Vad som förvånar mej är den vårdslösa attityd som JP visar som politisk yrkesman. Varåt syftar han? Att misstänkliggöra min ringa person borde inte ge JP några större politiska poäng. Kan det vara så att JP har råkat i panik och nu slår vilt åt alla håll. Han befinner sig nu i en krass verklighet där den inskolade retoriken tydligen har övergivit honom.

2008-12-07 @ 18:15:55
Postat av: Johan Persson

Hej



Oj vilken öm tå!



Den borgerliga debattören Bjarne Ritzén älskar att debattera. Han ifrågasätter och han kritiserar. Nästan uteslutande är det jag eller den politiska majoriteten i Kalmar som får klä skott för kritiken. När man då skrapar lite på ytan och ifrågasätter lite tillbaka drabbas Ritzén av panik. Så mycket var den debattlustan värd. En debattlusta som började med den enkla frågan:



"Mitt grundinlägg handlar om att de borgerliga partierna nu bestämt sig för att låna till driften nästa år. Skulle vara intressant att höra den alltid så kritiske Ritzéns syn på det..."



Om man nu är så intresserad av att Kalmar kommun sköter sin ekonomi så borde väl frågan ovan vara väldigt enkel att svara på. Dock ej för Ritzén. För honom går alliansen och borgerligheten först.



JP

2008-12-07 @ 19:54:43
Postat av: Bjarne Ritzén

Nej Du min vän det är Du som påstår att man måste låna om man inte höjer skatten. Sedan får Du väl stilla Dig något i dina försök att göra mej till borgelig väljare. Man behöver ju inte vara alliansförespråkare för att fundera över hur den rödgröna trojkan har hanterat kommunens ekonom de senaste åren och varför sätter Du Dig i försvarsposition. Vad jag säger är att Du har ett gyllene läge nu med egen majoritet och en klar uppfattning om hur ekonomin skall skötas så varför klagar Du? Framtiden ser ju ljus ut för kommunens majoritet eftersom alliansen ekonomiska motförslag enligt Dig är så urbota dumt utformat.

2008-12-07 @ 20:20:43
Postat av: Johan Persson

Hej



Att de borgerliga i opposition säger nej till en skattehöjning har jag förståelse för. I andra kommuner och landsting kör man nu fram skattehöjningar mot bakgrund av vad som hänt de senaste månaderna. Det som däremot förvånar mig är att de även säger nej till yttelrigare besparingar. Med andra ord så vill man från den borgerliga sidan inte vidta någon åtgärd alls mer än att kalla in en konsult. Vidtar man inga åtgärder så uppstår ett minus i budgeten. Det är ett faktum.



JP

2008-12-07 @ 20:41:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0