Dyr demokrati....

Under onsdagen och torsdagen genomfördes en gemensam budgetupptakt med alla nämnder och förvaltningsledningar. Vi fick lyssna på mängder av information, fakta och underlag om nämnderna och deras verksamhet. Intressant och lärorikt! Här finns en hel del som jag säkert kommer att redovisa på denna blogg.

En av uppgifterna som kom fram är den preliminära notan för byggnationen av det nya konstmuseét i Stadsparken. Bygget överklagades som bekant och fördyringen med anledning av detta landar på 4.4 miljoner. Därutöver blev den utökade arkeologiska utgrävningen 1 miljon dyrare än i den ursprungliga kalkylen. Det innebär att kommunens totala kostnad kommer landa på 33.4 miljoner av den totala byggkostnaden på 48 miljoner.

Jag har inga synpunkter på att folk utnyttjar sin rätt att överklaga. Jag konstaterar bara att den rättigheten blev ganska dyr den här gången...

Kommentarer
Postat av: Eriksson

Visst överklaganden kan leda till projektfördyringar eftersom byggen kan skjutas upp, se bara på tex botniabanan!

Men sen kan man fråga sig om kommunen borde informerat ytterligare om museét och dess byggande. Kanske hade det lett till att iaf några överklaganden uteblivit?

Eller är det så att folk i allmänhet är negativa till förändringar se återigen på botniabanan där man pratar om en fördyring på mer än en miljard på grund av
bla de ständiga överklaganderna?

2008-02-08 @ 17:52:29
Postat av: Thoralf A

Väljer man en så kontroversiell placering som i stadsparken för denna byggnad, som till på köpet liknar Kaba i Mecka så kommer överklaganden på köpet.
Med en annan placering hade kommunen sparat minst 6 miljoner kronor och många kommuninnevånare hade inte varit missnöjda.

2008-02-09 @ 00:13:27
URL: http://thoralfalfsson.webblogg.se/
Postat av: Johan Persson

Hej!

Jag har stor respekt för de människor som inte tycker att konstmuseét passar i stadsparken. Jag hoppas att de har lika stor respekt för de som har motsatt uppfattning.

Jag är inte så säker på att ett nytt konstmuseum på annan plats hade blivit billigare. En av fördelarna med att lägga det på nuvarande plats är dockningen till Byttan. På så sätt slapp man bygga en ny restaurang/café i anslutning till ett nytt konstmuseum.

Något som mildrar utgiften är också den försäljning av gamla konstmuseét som nu förbereds i stadshuset.

Hälsar

Johan Persson

2008-02-09 @ 08:11:47
Postat av: Martin

Då motståndet var/är så enormt massivt mot placeringen av konstmuseét kan man ju fråga sig hur detta kunde
gå kommunen förbi? Hur ska man kunna tjäna folket om man inte är mer lyhörd än såhär? Om detta beslutet togs med vetskap om motståndet är ju detta ett demokratiproblem. Om nu politikerna har så svårt att pejla av opinioner borde man någon gång lära sig läxan och ta tag i problemet.

2008-02-10 @ 00:49:00
Postat av: Tore

Jag tror det med "demokrati" inte fungerar med
de styrande, eller hur Johan?...

2008-02-10 @ 01:10:32
Postat av: Johan Persson

Hej

Jag tror visst att demokratin fungerar. Jag tycker vi gemensamt från både politiker och tjänstemän är angelägna om en bra dialog och delaktighet. I en demokrati så får man ibland gehör för den uppfattning men har och ibland får man det inte. Det gäller även mig kan jag avslöja.

Frågan om konstmuseéts placering är väldigt intressant. Det är sällan man stöter på en fråga där uppfattningarna är så absoluta. Jag har mött människor som tycker att placeringen är fulländad och jag har mött människor som benhårt tycker motsatsen. Huruvida diskussionen om placeringen var bra eller ej har jag svårt att avgöra. Jag var inte med i det arbetet. Hur eller hur så står nu byggnaden där och då får vi försöka se till att stadsparken även i framtiden blir en pärla för Kalmarbor och besökare.

Johan Persson

2008-02-10 @ 13:22:16
Postat av: alex

Med Sveriges fulaste byggnad i parken och vars träplankor antagligen kommer börja ruttna om ett par år så tvivlar jag på det Johan...

2008-02-11 @ 01:02:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0