Det som inte skrivs om....

I fredags morse presenterade Svenskt näringsliv en undersökning om företagsklimatet i Kalmar kommun. I den del som presenterades i fredags speglas det lokala näringslivets syn på läget i den egna kommunen. Jag har i olika sammanhang sagt att det just är denna del av deras rapport som är mest intressant, detta för att det direkt är en avspegling av stämningsläget i kommunen. 

Den slutliga rankingen av landets alla kommuner presenteras i maj månad och där väger man också in andra faktorer som just Svenskt näringsliv tycker är viktiga. De senaste åren har Kalmar stigit i denna ranking vilket naturligtvis är roligt.

Extra kul är det att läsa om det lokala näringslivets syn på hur kommunen, allmänhet, skola med flera arbetar för ett bättre företagsklimat i Kalmar. Alla dessa kurvor pekar uppåt. På flera områden ligger betyget över läns- och riksgenomsnitt. 

Det finns egentligen bara ett område där vi har riktigt stora problem, enligt näringslivet i Kalmar, och det är medias attityd till företagande. Betyget går kraftigt ned och ligger nu betänkligt under snittet i både Kalmar län och riket.

Leende ägnade jag en minut åt att fundera över rubrikerna om situationen varit annorlunda. Tänk om betyget för kommunpolitikerna hade rasat hos det lokala näringslivet medan det hade stigit för media.... I ett sådant läge är jag ganska övertygad om att det i alla fall hade nämnts på nyhetsplats. Eller vad tror ni?

Kommentarer
Postat av: Hans Nilsson

Modigt av dig att våga skriva det du gjort men det lär du väl få äta upp nån gång...

Det är ju allmänt känt att det inte finns nån yrkesgrupp som är så känslig för kritik som journalister. När det gäller andra så agerar man gärna utredare, åklagare och domare men när det gäller att granska sin egen makt och sitt eget ansvar så är viljan att jobba marginell.

Jag har många gånger det senaste året hört allt högre röster höjas mot den hetsjakt mot företagande som bedrivs från framförallt Barometern-OT. Jag är därför inte förvånad över det betygsom nu givits.

Bästa hälsningar
Hans Nilsson

2008-03-18 @ 22:22:18
Postat av: Magnus Krusell

Grattis Johan! Både till nedkomsten och till att du äntligen följde mitt goda råd att skaffa en blogg...
Dessutom till det gigantiska utviket i dagens Barran!
Vad gäller medias attityd till företagande undrar jag vad det är som eftersträvas i den undersökning du refererar till. Om näringslivet har problem med att media har ett kritiskt förhållningssätt, är ju detta faktiskt ett gott betyg till media.
Må!

2008-03-19 @ 09:20:35
URL: http://magnuskrusell.blogg.se
Postat av: Johan Persson

Hej Hans & Magnus!

Tack för era kommentarer.

Hans: Jo jag har också hört dessa tongångar. Samtidigt får vi heller aldrig ifrågasätta medias plikt att kritiskt granska företeelser i samhället. Sedan sker det övertramp när man är mitt inne i ett drev. Det har jag många gånger hört enskilda journalister själva reflektera över. Det är kanske just i "drev-ögonblicken" som en tidningsledning behövs som mest.

Magnus: Jag lyder ju råd... Det som undersökts här är är hur enskilda företagare i Kalmar upplever olika "gruppers" attityder till företagande i generell mening. Dessa attityder upplevs som positiva och stigande för alla grupper utom en och det är media. Jag hoppas och tror att detta startar en diskussion på redaktionerna. Samma diskussion som hade startat om politiken hade fått samma betyg. En diskussion där vi i politiken med all säkerhet funderat över frågor som: Är betyget rättvisande? Finns det något vi kan bli bättre på? Är det något som vi inte gör bra? Gör för guds skull inte detta till en diskussion om att det fria ordet är ifrågasatt, det handlar inte ett dugg om det.

Hälsar
JP

2008-03-19 @ 11:37:51
Postat av: Bjarne Ritzén

Hur man kan få det till att media är motståndare till näringslivets utveckling i Kalmar är bevis på det möjligas konst att vända kritisk granskning till att vara negativism

2008-03-29 @ 18:54:01
Postat av: Johan Persson

Bäste Bjarne!

Det är inte jag som hävdar detta. Uppgifterna är hämtade från en undersökning från svenskt näringsliv.

JP

2008-04-01 @ 14:03:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0