Gdansk vår närmaste storstad!

Imorgon sätter jag mig på ett plan och besöker Kalmars närmaste storstad, Gdansk. Det är en fantastiskt vacker och  växande stad bara 295 kilometer bort!!

Med i delegationen finns bland annat kommunstyrelsens vice ordförande Göran Häggfors, ordföranden i Kalmar Airport Ronny Nilsson, utvecklingschefen Kyrre Dahl, Ann-Christin Bayard och Kalmarflygs VD Anna Soltorp.

Vi åker till Gdansk för att fira vänortssamarbetet som denna vecka firar 40 år. Med på agendan finns också avskedskalas för svenska generalkonsulatet i Gdansk. Vi är många som över partigränserna beklagar regeringens nedläggningsbeslut.

För fjärde eller femte gången får jag tillfälle att sitta ned och resonera med Gdansks populäre borgmästare Pawel Adamovich. Vi är ungefär lika gamla och har haft möjlighet att ses vid olika tillfällen under de senaste åren. Jag hoppas kunna få välkomna han och hans familj på stadsfesten i augusti, hittills har han inte haft tillfälle att komma och besöka Kalmar. Jag hoppas att vi i olika samtal kan hitta vägar som gör att samarbetet mellan Gdansk och Kalmar kan fördjupas än mer. Städerna ligger nära varandra, handeln mellan oss ökar, vi lever båda på en stark besöksnäring.

På fredagsmorgonen förväntas jag få tillfälle att träffa president Lech Walesa och då överlämna en kopia på den vägskylt som ska finnas på Lech Walesas väg i Kalmar. Det är andra gången jag möter den legendariska frihetskämpen som till en stor del kan sägas ligga bakom järnridåns fall.


Kommentarer
Postat av: Bjarne Ritzén

Ja Du JP, nutidshistoria verkar inte vara Ditt bästa ämne.

2008-05-18 @ 16:42:36
Postat av: Bjarne Ritzén

Ja Du JP, nutidshistoria verkar inte vara Ditt bästa ämne.

2008-05-18 @ 17:02:27
Postat av: Johan Persson

Hej

Mitt inlägg handlar knappast om nutidshistoria. Är mer en presentation av ett program. Har Ritzén vaknat på fel sida?

JP

2008-05-19 @ 12:35:33
Postat av: Bjarne Ritzén

Den gör nog det när Du säger "Det är andra gången jag möter den legendariska frihetskämpen som till en stor del kan sägas ligga bakom järnridåns fall." Skriver Du. Din uppfattning om Solidaritets och "president Lech Walesa" betydelse för järnridåns fall delas nog inte av alla historiker då Sovjetunionens inre politiska svårigheter samt en okontrollerad ekonomi främst i satellitstaterna anges som den mest bidragande orsaken. Frihetsrörelserna inom satellitstaterna var lika tagna på sängen som västeuropas journalister när muren föll. Lech Walesas storhet var väl att han hade lyckats bygga upp en fungerande demokratisk maktapparat som omedelbart kunde ta över i Polen när lyckoriket föll ihop.
Jag vaknar aldrig på fel sida och kommenterar aldrig sinnestillståndet hos de personer jag byter tankar och uppfattningar med
Vänligen Bjarne R

2008-05-19 @ 18:53:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0