Nej till flyg där tåg är alternativ!

Fick just nu det officiella beskedet om att SAS slutar flyga på Smaland Airport, Växjö. Det har gått rykten om detta ett tag men nu har beslutet definitivt tagits. Istället hänvisar SAS till Kalmar och Ronneby. Jag har förståelse för att det blir svårare och svårare att få lönsamhet i flyg till Stockholm från de städer som har nära anknutning till stambanan. Samma utveckling finns även i Jönköping.

Jag kan faktiskt bara gilla en utveckling som innebär att tåget tar marknadsandelar på de platser där tåget är ett seriöst alternativ för att resa. Denna utveckling drivs av två faktorer, dels människors miljömedvetenhet och dels att investeringarna på tåg/järnväg kortar restiden.

Drar man ut det som nu sker över en tio års period så tror jag att vi kommer att ha betydligt färre flygplatser i Sverige. De som kommer att finnas kvar är de som ligger så långt ifrån annan modern infrastruktur. Mot den bakgrunden tror jag att det var helt rätt beslut att ta över flygplatsen i Kalmar. Eftersom vi inte har stambanan in på knuten så kommer vi behöva flyga till Stockholm. Med det resandet som bas kommer vi också att kunna erbjuda ett mycket större utbud.

Kommentarer
Postat av: Thoralf A

Har du åkt kustpilen någon gång?

2008-05-21 @ 17:10:21
URL: http://thoralfalfsson.webblogg.se/
Postat av: Johan Persson

Hej

Ja, jag har åkt kustpilen och det förklarar väl varför det behövs flyg till och från Kalmar. Min poäng är just detta, vi som inte har tillgång till exempelvis stambanan måste ha flyget att tillgå.

Hälsar

Johan Persson

2008-05-21 @ 18:18:51
Postat av: Peter Högberg

Ska åka Kustpilen från Vimmerby i morgon,, men det var inte det jag tänkte på utan bara säga grattis.
Varför? Jo om man läser dagens Aftonbladet och recensionen av det nya konstmuseet så bli rdet bara att buga och jag ska skynda mig ditt
Peter

2008-05-21 @ 19:38:54
URL: http://hogbergstankar.blogspot.se
Postat av: Johan Persson

Hej Peter!

Ja, gå du dit och kika. Kul med dessa rescensioner, igår var det en helsida i DN. Förhoppningsvis lockar det mycket människor till Kalmar!

Ha det så bra

JP

2008-05-21 @ 19:54:00
Postat av: Bjarne Ritzén

Varför har inte det 70 - åriga socialdemokratiska maktinnnehavet lyckats med att skapa ett perfekt kommunikationssytem Kalmar - Stockholm som Alliansen misslyckats med i de senmaste två åren?

2008-05-23 @ 01:18:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0