Porsche-center till Kalmar

Jag gratulerade under lördagen Christos Zatrazemis till nyöppningen av Porsche-center i Kalmar. Det ska villigt erkännas att besöket var det närmaste jag kommit en sådan bil hittills i livet. Christos driver företaget med stor entusiasm och det var därför med stor glädje och stolthet som han slog upp dörrarna i lördags.

Varför skriver jag då om detta här? Jo, det är faktiskt inte så särskilt många städer som har ett Porsche-center. Dessa finns i Stockholm, Helsingborg, Karlstad, Borås, Göteborg och så nu i Kalmar. Det innebär att alla smålänningar och Blekingar och säkert också andra intresserade får en rese-anledning till Kalmar. Kanske innebär besöket också ett stopp i vårt fantastiska centrum, kanske blir det ett besök på en restaurang eller en övernattning.

På det sättet blir Christos Zatrazemis nysatsning ett väldigt starkt bidrag i övrigt till Kalmar som handels- och upplevelsestad. Bara för att par veckor sedan slog ju Bauhaus och Mediamarkt upp portarna i Kv Bilen. Samtidigt presenterades en ny-öppning på Baronen. Under hösten kommer det att presenteras fler satsningar som kommer innebära att folk utifrån kommer att lockas till ett besök i vår stad.

När vi pratar handel så finns det två faktorer som jag brukar titta speciellt på. Det ena är ökningen av omsättningen inom handeln och det andra är det så kallade handels-indexet. Indexet mäter enkelt uttryckt hur stor andel av handelns omsättning som kommer utifrån. Under 2007 hade Kalmar nionde största ökningen av omsättningen och sjunde största ökningen när det gäller index. Hade inte dessa siffror följt varandra så hade jag varit orolig, då hade vi sett en tendens till inbördes kannibalism.

Jag vill också passa på att välkomna länsarkitekten Ingegerd Widerström till Kalmar kommun. Hon kommer att arbeta på kommunledningskontorets Mark- och planeringsenhet som senior advicer. Landshövding Sven Lindgren har gratulerat och jag har riktat ett varmt välkommen till henne. Detta är en kanonrekrytering!

Under veckan kommer jag följa politiken från älgskogen. Ska bli fantastiskt skönt att komma ut i skog och mark när naturen är som vackrast. Förhoppningsvis kliver skogens konung fram i diset på morgonen. Blir det älg eller en gris så kommer en rapport här på bloggen.


Kommentarer
Postat av: Joakim von Anka

Vänta du bara Johan, inom kort har vi nog även Rolls-Royce center, Ferraricenter, Lamborghinicenter och Maybachcenter i Kalmar. Folk kommer i mängder till Kalmar för att shoppa alltifrån lyxbilar till fläskfilé på Netto eller Lidl i Kalmar.

Jag ser inom en snar framtid att stora kedjor kommer lägga ner i Växjö, Oskarshamn, Karlskrona och Ljungby för att folk därifrån alltmer väljer att spendera sin lediga tid i Kalmar för shopping.

Det är bra att du låter Kalmar satsa på detta Johan för viss gillar du kapitalismen när den är som bäst?

2008-10-13 @ 15:48:44
Postat av: Joakim von Anka

Och Kalmar ska heller inte vara oroliga för näthandeln... det är ju bara en fluga



ID=812220%2C00.html?f=10" rel="nofollow">http://www2.unt.se/article/1,,MC=1-AVID=812220,00.html?f=10





eller som DI skriver:



"Andra branscher som spås drabbas hårt är tillverkare av inrednings- och byggvaror med export till Europa, där de tidigare mycket offensiva byggmarknaderna i exempelvis Storbritannien, Spanien och Danmark nu har skrumpnat ihop."



1785349.svd" rel="nofollow">http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/artikel1785349.svd



577485.e24" rel="nofollow">http://www.e24.se/branscher/konsumentvaror/artikel577485.e24



http://www.corren.se/archive/2008/9/25/jwkcr9v22caml3m.xml





Så det är bra att Kalmar lutar sig tillbaka med hög tro på detaljhandeln... Halleluja!

2008-10-13 @ 15:58:13
Postat av: Blå-Röd

Det är väldigt tröttsamt med folk som måste ta till löjliga sarkasmer så fort något ska kommenteras. Tycker du att det vore bättre att stänga centret, von Anka?



Själv åker jag inte Porsche, men tycker ändå att det är väldigt kul att ett Porsche-center etableras i vår stad. De finns ju som sagt inte överallt. Och framförallt är det kul att entreprenörer som Christos Zatrazemis vågar satsa.



IKEA har ju etablerat sig här i staden, är inte det heller bra?



Det där med internet tycks inte vara ditt specialområde, von Anka. Inte att länka i alla fall... ;-)

2008-10-22 @ 08:21:54
Postat av: Blå

Du Blå-Röd, lika tröttsam som vanligt. Läser det han vill läsa.

Du Blå-Röd ingår du i Johan Persson stab?

Och du Blå-Röd är du naiv? Tror du tex fortfarande på Fanerdun?

Jag tror Joakim von Anka menade att man ska vara försiktig och inte naiv i tron att handeln kan lösa allt i Kalmar.

2008-10-24 @ 01:15:39
Postat av: Blå-Röd

Svar till Blå:



Nej, jag ingår inte i Johan Persson stab. Jag är egen företagare. Jag har en högerpolitisk grundsyn.

Jag läser inte "det jag vill läsa", jag läser vad det står.



Om jag är naiv? Nej det hoppas jag inte. Men jag är i grunden en positiv människa och tycker att positiva nyheter är något som ska lyftas fram, och inte hånas.



Fanerdun tror jag inte längre på. det ser väldigt mörkt ut om man ska gå efter det som står i media.



Om nu von Anka menar så som du tror, varför skriver han inte det då?



Så undrar jag vad du menar med att jag är "lika tröttsam som vanligt"? Vad syftar du på där?

2008-10-24 @ 12:10:53
Postat av: Blå

Blå-Röd skriver "

Fanerdun tror jag inte längre på."



Det är ju där själva problemet ligger. Du och många andra inkl Johan Persson trodde på att Kalmar faktiskt skåpade ut Amsterdam om att få Fanerdun etablerade. Problemet i Kalmar är den maranata-liknande hybris som råder. Kalmar är en småhåla även i svenska mått. Kalmar kommun är till och med mindre än Växjö och Karlskrona. Med den vetskapen tro på fantasiprojekt, skyskrapor, jättearenor är inte nyttigt för Kalmar.

2008-10-25 @ 11:10:17
Postat av: Anonym

Blå: Mot den bakgrunden måste det väl vara väldigt roligt att Porsche-center kommer eller att Kalmar FF går bra i allsvenskan eller att Bauhaus och IKEA öppnat portarna? Skulle man resonera som du så ska vi absolut inte ha några visioner eller ens tänka tanken att vi lever på en väldigt attraktiv plats.



Johan Persson

2008-10-26 @ 20:00:19
Postat av: Blå-Röd

Blå: Jag tycker inte att ett Porsche-center på något sätt är ett fantasiprojekt. Och beträffande Fanerdun var vi väl ganska många som faktiskt trodde på projektet som det presenterades då.



Att ha framtidstro och vara positiv kan aldrig vara onyttigt. Tvärtom säger jag. Du skriver om hybris, men jag hävdar att motsatsen är ännu farligare för en orts utveckling. Utan framtidstro, utveckling och visioner krymper man.



Och faktiskt är det väl så att i Fanerdun-projektet är inte sista ordet sagt där, om man ska gå efter vad Barometern skriver idag. Hoppet är det sista som överger en människa. Förutsatt att man har haft något hopp alltså... ;-)

2008-10-27 @ 09:49:38
Postat av: Blå

Bästa Johan, nu pratade vi senast om Fanerdun. Det glider du gärna undan...



Jag tycker det är trevligt med etableringar men har en mer sober syn gentemot dem tillskillnad från vissa andra.



Till Blå-Röd, det var just den hybris och naivitet eller som du kallar det framtidstro som gjorde att Fanerdunprojektet fick ett extra stort magplask.



Porsche-center är trevligt men knappast en större magnet. Rent samhällsekonomiskt för Kalmar kommun kommer Porsche center knappt vara märkbart.

Att KLS räddades kvar i Kalmar är dock märkbart men inte lika "häftigt" som Porsche-center, IKEA eller Bauahus eller hur Johan och signaturer Blå-Röd?



Och sist men inte minst Johan... Kalmar FF har fått sina framgångar i år på Fredriksskans. Tänk på det!

2008-10-27 @ 18:49:53
Postat av: Mackan

Måste säga att jag håler med "Blå" i en hel del av det han skriver.



När man ser den naiva syn som många av Kalmars politiker har blir man lite mörkrädd. Är själv uppvuxen i Kalmar men har bott i flera städer i landet - företrädelsevis städer som är större än Kalmar. Gemensamt för de städerna är att de inte kommer i närheten av den hybris som råder i Kalmar.



Missförstå mig rätt - Kalmar är en jättefin stad och framtidsvisioner är trevliga (och nödvändiga), men självinsiken att Kalmar faktiskt är en pluttstad på en förhållandevis ödslig kust tror jag är nödvändig för att kunna göra adekvata bedömningar vad som passar en sådan liten stad ur ett utvecklingsperspektiv. Man undrar ju ibland om politikerna varit utanför länsgränsen? Så stort och "jet-set" är inte Kalmar. Varför inte ägna sig åt det som man faktiskt är bra åt? Varför detta storfräsarkomplex? Satsa på Sjöbefälsskolan som tillhandahåller en respekterad utbildning istället för att locka med kvasiutbildningar på "Baltic Business School" där eleverna får åka till Växjö för att examineras eller väljer att läsa sista kursen vid Lunds universitet så att det inte ska stå att de examinerats i Kalmar.



Fanerdunprojektet är ju en story i sig. Läser om det i tidningar långt utanför Kalmar län. Det är ju kul med publicitet, men frågan är om all publicitet är bra publicitet? Det är inte utan att man som f.d. Kalmarbo skäms lite över den avsaknad av självinsikt som råder i Kalmar. Kollegorna på jobbet skrattar gott åt de desperata åtgärderna ägnade att "internationalisera" stan. Halva Europa åker till KALMAR för att titta på kinesiska varor... Ja, heh, jag vet inte riktigt vad jag ska säga... Men visst, jag kanske omvärderar när Mr Luo betalat NCC m.fl.

2008-10-27 @ 23:33:18
Postat av: Magnus

Om man vill ha folk till Kalmar varför satsar man inte på en arena? Det går till och med bussar från Kalmar via Växjö för att kolla på elitserie hockey (HV71) och jag är helt säker på att det kommer komma flera till Kalmar för att se allsvensk fotboll om det finns rediga platser och så man ser matchen på nära håll. Stort för Kalmar och Kalmar FF som är Sveriges bästa fotbollslag och har champions league nästa år. Och folk som åker hit ska kanske tanka, äta mat ta en tur på ikea när dom endån är här och dricka någon öl på arenan samt se matchen! vilken perfekt utflykt på en annars tråkig söndag. Hoppas det blir något med arenan nu!

2008-10-28 @ 22:08:34
Postat av: mmm

ja magnus, finns bara pengar kan man bygga mycket roligt...

2008-10-29 @ 12:09:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0