Konsekvenser censurerades

Låt mig först högt och tydligt deklarera att jag är positiv till fristående skolor. Exempelvis har etableringen av CIS i Kalmar inneburit mycket positivt, dels därför att studenterna på så sätt har fått ytterligare ett alternativ och dels därför att de kommunala skolorna på det sättet blivit mer angelägna om att ha ett utbud som lockar elever.

På kommunstyrelsen idag hade vi att ta ställning till ansökningar från tre fristående skolor inom grundskolan i Kalmar kommun. Vi tar ställning genom att yttra oss till Skolverket där vi som kommun ska beskriva de ekonomiska, organisatoriska och pedagogiska konsekvenserna som en utökning av verksamhet vid fristående skola för med sig.

Barn- och ungdomsnämnden hade som underlag till kommunstyrelsen antagit ett yttrande från förvaltningschefen där hon beskrev konsekvenserna för den kommunala skolan om dessa fristående skolor skulle etableras. Efter votering ställde sig nämnden bakom yttrandet.

På dagens kommunstyrelse la miljöpartiet genom Jonas Löhnn ett förslag som innebar att kommunen inte skulle säga ja eller nej till en etablering. Vi skulle helt låta Skolverket avgöra frågan. Han lade också ett förslag om att ändra texten i det yttrande som förvaltningschefen på Barn- och ungdomsförvaltningen lagt fram och som Barn- och ungdomsnämnden ställt sig bakom. För detta fick miljöpartiet stöd av de borgerliga ledamöterna. Därmed uppstod en majoritet.

Jag inser att man ibland råkar ut för nederlag i det politiska livet, det är sådant man får leva med. Vad jag däremot tycker är upprörande är att man i Kalmar kommuns yttrande strök väck en större del av de negativa konsekvenser som dessa tre ansökningar kan innebära.

Bland annat så finns följande inte med när det gäller ansökan från Karl-Oskar Utbildning AB:
 
"En etablering av Karl-Oskarskolan skulle därmed vara mest kännbar för de närmast belägna F-6 skolorna, dvs Oxhagsskolan och Vasaskolan samt möjligen Lindöskolan och Falkenbergsskolan...."

" Den ekonomiska bärkraften för de kommunala skolorna skulle därmed starkt reduceras. Oxhagsskolan och/eller en av de två övriga skolorna skulle med stor sannolikhet tvingas lägga ner inom ett till två år. Elever som bor i närheten av den nedlagda skolan/de nedlagda skolorna skulle därmed få betydligt längre skolväg till kommunal F-6/F-9 skola. Dessutom med en klart trafikfarligare skolväg. "

När det gäller ansökan från CIS så är bland annat följande text från förvaltningschefen bortcensurerad ur Kalmar kommuns yttrande:

"Den ekonomiska bärkraften för Lindsdal- och eller Novaskolan beröknas bli allt för dålig för att driva skolan vidare. Nova-skolan skulle sannolikhet tvingas lägga ner 2010 eller 2011."

Enligt min uppfattning har inte kommunen genom detta beslut inte fullgjort sitt åtagande när man på det här sättet stryker väck konsekvenser i sitt yttrande till Skolverket. Konsekvenser som är tydligt beskrivna av de tjänstemän som är verksamma inom området.

Kommentarer
Postat av: Anneli Karlsson

Jag blir så förbannad när jag läser sånt här. Vad är det för några dårar som inte redovisar konsekvenser av ett sånt här beslut. Jag tror de kommer få det tufft med trovärdigheten framåt.



Anneli

2008-09-08 @ 15:46:55
Postat av: Jonas Löhnn

Du kan vara lugn, Anneli.

Inga sifferuppgifter eller fakta togs bort ur underlaget, det var bara spekulation om huruvida någon skola skulle behöva läggas ner och lite sådant tyckande som inte fick vara kvar.

Om man litar på att den kommunala skolan kan konkurrera med de fristående så behöver man inte vara så orolig över vad Skolverket beslutar.

Dessutom vet jag att yttrandet i sak stämmer väl med en sossepolitik, och ligger helt nära Johan Perssons egen uppfattning, så det är nog bara (v) som är riktigt missnöjda med det svar som nu avges.

Alla sakligt beskrivna konsekvenser finns kvar.

2008-09-08 @ 22:08:33
Postat av: Torsten

Vad är detta för lekstuga? Fattar inte Jonas Lönn vad detta skulle få för konsekvenser för Kalmar kommuns övriga skolor och ekonomi. Hur kan han låta cencurera fakta för egen politisk vinning skull? Är detta sovjet??!! Vad är det för samarbete ni har i majoriteten föresten. Pratar ni inte med varandra inför mötena?

2008-09-08 @ 22:33:44
Postat av: Johan Persson

Svar till Jonas Löhnn



Jag tror nog att jag själv kan redogöra för min uppfattning när det gäller friskolor. Det har jag också gjort här på min blogg.



Vad nu frågan handlar om är till att du och den borgerliga gruppen strök väck de konsekvenser som dessa etableringar kommer få för de kommunala skolorna.



Att censurera i en konsekvensbeskrivning författad av tjänstemän är väldigt allvarligt. Jag vet aldrig att det har förekommit tidigare. Man kan landa i olika uppfattningar i sak, det har jag stor respekt för men att stryka väck sådant som är känsligt.... Där passerade ni gränsen.



Särskilt när det just är konsekvenserna som en kommun ska beskriva i sitt yttrande till skolverket.



Johan Persson

2008-09-09 @ 08:27:55
Postat av: Jonas Löhnn

Du har rätt, Johan, i att du själv kan redogöra för din ståndpunkt vad gäller friskolor.

Men rätta mig gärna om jag skulle ha fel om att den är ungefär lika positiv som min.



Som i alla yttranden kommunen avger är avsändaren politikerna, inte tjänstemännen.

Tjänstemännen ger underlag, så även denna gång.

På samma sätt som ett presidium jobbar gentemot tjänstemännen med vad som ska läggas fram för beslut kan politiker på högre nivå fatta beslut om vad som ska vara deras yttrande. Att vi ibland behöver välja bort eller lägga till saker är inte alls ovanligt. Tvärt om, det sker ofta på socialdemokratiskt initiativ.



Jag upprepar att alla faktauppgifter som behövs för Skolverkets bedömning finns kvar - inget sådant har tagits bort. Man har detaljerat beskrivit vilken ekonomisk konsekvens de nya skolorna skulle kunna få, och hur det skulle påverka de kommunala skolorna.

Det som tagits bort är de uttalanden som anger att kommunen vill uppmana Skolverket att avstyrka ansökningarna, och de direkt spekulativa delarna om att segregationen ökar eller att skolor lägger ner - det är nämligen inte alls självklara slutsatser.

Det saknas inga konsekvensbeskrivningar.



Till saken hör också att Johan Persson och hela hans kommunstyrelsegrupp, liksom vänsterns, på förhand fick veta vilket yrkande som vi ämnade göra, och tyckte att det var helt ok ända fram tills de insåg att de borgerliga partierna valde att rösta med oss.

Men jag antar att det sved hårt, även om det var en i stort sett betydelselös fråga, eftersom Skolverket inte bryr sig nämnvärt om vad vi vill att de beslutar.

2008-09-09 @ 11:49:01
Postat av: Johan Persson

Hej



Självklart bör man inom en majoritet delge varandra de förslag man har för avsikt att lägga. Det var något som vi efterfrågade och som miljöpartiet redogjorde för. Vi stod kvar vid vårt ställningstagande och miljöpartiet lade fram sitt.



Ibland åker man på nederlag i politiken, det kan jag leva med. Vad jag inte kan leva med är när Jonas Löhnn på några minuter stryker bort fakta om vilka skolor som kan läggas ned om dessa friskolor tillåts, fakta som tydligt läggs fram som konsekvenser från våra tjänstemän som bör kunna verksamheten bäst. Löhnns censurerade dokument vinner sedan gehör när de borgerliga hakar på.



Konsekvensen blir att Skolverket får ett yttrande från Kalmar kommun som inte innehåller de konsekvenser som Skolverket vill att en kommun ska redovisa. Om våra tjänstemän tror att dessa etableringar kommer leda till stängda kommunala skolor så kan man väl inte censurera bort det på några minuter och mena att det är ovidkommande??



Min bedömning är att Skolverket nu med detta yttrande som grund kommer att ge klartecken för etableringen av dessa tre fristående skolor. Min bedömning är också att detta självklart kommer att få effekter för de kommunala skolorna. När de effekterna blir tydliga vill jag se Jonas Löhnn och de borgerliga politikerna möta föräldrar och personal och förklara konsekvenserna av sitt beslut.



JP

2008-09-09 @ 12:57:16
Postat av: Jonas Löhnn

Jag är övertygad om att varken Johan Persson eller jag skulle välja att lägga ner en skola som svar på konkurrensen från fristående skolor.

Det finns självklart bättre lösningar, och vi tror väl ändå att den kommunala skolan är konkurrenskraftig?



Vi vet båda att de underlag som läggs fram inför beslut redan genomgått flera steg av politisk behandling. Presidiet för Barn- och ungdomsnämnden har gett sina tjänstemän instruktioner om vad som ska läggas fram i svaret, nämnden som helhet har behandlat det och vårt beslut i kommunstyrelsen är bara ytterligare ett steg i den processen.

Att försöka inbilla folk att det som läggs fram inte redan har genomgått politiska processer är att försöka luras.

Alla fakta från tjänstemännens underlag finns kvar.

Om vi inte kan bli överens om den saken kan vi väl här på din blogg lägga ut såväl svaret från Barn- och ungdomsnämnden som det yttrande som vi slutgiltigt slog fast på Kommunstyrelsen, så får var och en själv göra sin bedömning!

2008-09-10 @ 12:47:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0