Skördefest, Fanerdun & Temo

Vilken fantastisk händelse Ölands skördefest är.

Har varit där under helgen för att hjälpa föräldrarna med ostförsäljningen. Strålande väder och otroligt mycket folk. Jag skulle inte vara förvånad om det sattes nytt rekord det här året.

Under fredagskvällen gick vi en sväng ned mot hamnen i Kårehamn där det verkligen var liv och rörelse. Thomas Isaksson som driver fiskaffären har verkligen lyft hela den östra sidan av Öland genom sina satsningar. Bara att få se två ordningsvakter vandra omkring på kajen fick mig att le, det var nog första gången i världshistorien som det har ställts krav på det från ordningsmaktens sida.

Under fredagen presenterade Industriparkens styrelse uppgörelsen med Fanerdun rörande den fodran det kommunala bolaget har för hyran. Det är en bra uppgörelse som tveklöst säkrar kommunens del i detta. Kommunen och Industriparken har under sommaren försökt hjälpa företaget i avvaktan på att tillstånd för att föra ut valuta skulle klaras ut. En deadline sattes till den 15 september, när inte företaget kunde föra över pengar till hyran vid det datumet så startade processen för att nå den lösning som nu har presenterats. Den enda som idag kan svara på frågor kring projektet är dess ägare Jinxing Lou. Det är också han personligen som är den stora förloraren om inte projektet snart kommer igång. Bara i Sverige har han satsat långt över hundra miljoner, i Kina har man haft kostnader som vida överstiger det.
 
Imorgon måndag drar det igång med ny vecka. Frukostmöte på Statt vid 07.00, sedan majoritetsmöte, följt av ett antal andra möten innan kommunfullmäktige startar klockan 17.00.

Fick under dagen den senaste opinionsmätningen på sms. Den visar på en ökande ledning för socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet.

Här är siffrorna:

S - 45.7
M - 21.6
Fp - 6.5
C - 6.1
Kd - 3.7
V - 5.1
Mp - 6.2
Sd - 3.8

S, v, mp - 57 procent
De borgerliga partierna: 37.9

 

Kommentarer
Postat av: Micael Foghagen

Jag arbetade under skördefesten - 39 timmar totalt och det är verkligen härligt.



Men om vi för ett kort tag ställer en allvarlig fråga, ställer du upp på rådande konsensus ( inom SAP) att Sverigedemokrater är främlingsfientligt? I så fall varför och vill du ställa upp på en debatt kring detta?



Offentligt, privat , eller inte alls?



Jag ställer upp , gör du?



MVH Micael Foghagen



2008-09-29 @ 00:52:34
Postat av: Magnus

Jag har ett par bekanta som bedriver näringsverksamhet under Skördefesten och som berättar för mig vilka enorma summor av svarta pengar som görs under dessa dagar. Kanske något som högskatteivraren Johan Persson skulle fundera över hur det kan komma sig.

2008-09-29 @ 12:29:29
Postat av: Micael Foghagen

>Magnus



Instämmer tillfullo. Jag anser personligen att svartjobb ( från båda håll - den som arbetar/den som betalar ) är kriminellt fusk. Det är illojalt och drabbar seriösa företagare.



Vad många dessutom inte tänker på är att man är oförsäkrad, inte sparar till sin pension mm när man arbetar svart. Moraliskt och etiskt förkastligt helt enkelt!

2008-09-29 @ 14:06:27
Postat av: Johan Persson

Hej



Några korta kommentarer.



- Svartjobb är fel, man gör både sig själv och samhället en björntjänst.

- Ett parti som under 90-talet förbjöd uniformer på sina sammanträden, samma parti som i princip enbart ägnar sig åt att misskreditera människor med annan etnisk bakgrund. Ja, jag anser att Sverigedemokraterna odlar främlingsfientlighet. Jag tror inte jag är ensam om att ha den uppfattningen. Läs Alfssons blogg, handlar nästan bara om människor som kommer från andra länder.



Nu iväg till kommunfullmäktige.



JP

2008-09-29 @ 16:11:45
Postat av: Micael Foghagen

Hej JP



Sverigedemokraterna är inte samma parti som på 90-talet. Lika lite är Vänsterpartiet detsamma som VPK en gång var. Eller Centerpartiet, eller Moderaterna...eller ditt eget parti för den delen.



Och tur är väl det. Politik med framgång handlar ju ytterst om att vara i samklang med tiden.



Jag delar Sverigedemokraternas syn fär de är det enda parti som inte har målat in sig i ett hörn och blundar inte för de konsekvenser massinvandringen har lett till.



Lägg örat mot marken Johan och lyssna på gräsrötterna, vi är många som är stolta över Sverige men är innerligt trötta på att se hur det förändras till det sämre.





Det handlar inte om den enskilde flyktingen/invandraren - utan om den förda politiken. Så enkelt är det , varken mer eller mindre

2008-09-29 @ 16:40:12
Postat av: US

Johan, du räknar kallt med miljöpartiets stöd när du räknar opionionssiffrorna?

2008-09-29 @ 16:42:06
Postat av: Johan Persson

Hej US



Jag räknar inte med något stöd. Jag redovisar en opinionsmätning uppställd per parti och per block på samma sätt som den redovisas i Dagens Nyheter. Det är väl dock knappast orealistiskt att vi inom kort kommer att få se banden tightas ihop än mer mellan socialdemokraterna och miljöpartiet.



JP

2008-09-29 @ 20:41:32
Postat av: Johan Persson

Hej Michael



Jag har ständigt örat mot marken och märker väldigt sällan en diskussion om "massinvandringen".



Däremot märker jag oro över hur det ska gå med jobben, hur folk ska klara sig när en miljon står utanför a-kassan, hur samhället ska klara av att finansiera en hygglig vård, skola, omsorg. Jag märker ständigt en diskussion om vår miljö och om hur hela Sverige ska leva.



Vad Sverigedemokraterna står i dessa frågor är en väl förborgad hemlighet.



Hälsar



JP

2008-09-29 @ 20:45:02
Postat av: Micael Foghagen

örat mot marken innebär inte med automatik att man lyssnar....



I övrigt håller jag med dig fullständigt att de frågor du tar upp är otroligt viktiga...



Men idag ser jag ingen annan större inrikespolitiskt viktigare fråga än just invandringen.







2008-10-03 @ 13:44:21
Postat av: sven-erik karlsson

Har alltid sedan jag fick rösträtt 1951 röstat med sossarna , dom har gjort mycket gott för Sverige och på den tiden tänkte dom mer på oss svenskar ! Numera tänker dom mest på folk som kommer hit 400-500 mil från Sverige och som för det mesta kallar sej för flyktingar trots att dom inte har skyddsbehov ! Därför har jag numera mina sympatier hos ett parti som i första hand tänker på

oss som är svenskar sedan generationer tillbaka !

Först Sverige och blir det något över så ska vi hjälpa dom 3-5 % utav dom som kommer hit som är dom verkliga flyktingarna !

Mvh S-E Karlsson

2008-10-04 @ 18:12:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0