Borgholm & Kalmar i topp

Roade mig med att borra lite i arbetsförmedlingens veckostatistik. Inte för att det är något nöje i att se hur arbetslösheten växer för varje vecka men det är ändå intressant att se hur det slår olika i olika kommuner.

Först kollade jag länets kommuner och sedan tittade jag på jämförelsekommunerna. Jag tittade på veckans arbetslöshet och kollade sedan hur stor ökningen var i förhållande till samma vecka förra året.

Så här ser ökningen ut i procent: 

Borgholm + 11%
Emmaboda + 53%
Hultsfred + 56.7%
Högsby + 57.5%
Kalmar + 34.4%
Mönsterås + 53.4 %
Mörbylånga + 44.1%
Nybro + 66.6%
Oskarshamn + 48%
Torsås + 58 %
Vimmerby + 63%
Västervik + 37%

Växjö + 49.8 %
Karlskrona + 36%
Kristianstad + 46.5%
Halmstad + 41.6%

Detta är hämtat från veckostatistiken men anger ju ändå en riktning hur krisen har jobb-krisen har slagit i respektive kommun. I den förra lågkonjunkturen brukade Kalmar och Västervik vara de kommuner som toppade denna typ av listor. Så är det inte längre. Att vi hittills har klarat oss bäst bland våra jämförelsekommuner är extra roligt.

Kommentarer
Postat av: Dr No

Va kul! Men enligt din rörelses egna bostadsorgan Hyresgästföreningen hamnade Kalmar i absoluta botten. Hyresgästföreningen hade då rankat 30 kommuner efter hur mycket pengar hushåll med olika sammansättningar har kvar att leva av. Detta nämnde du inget om. Är det regeringens fel att levnadsstandardnivån är så låg i Kalmar?

2009-04-29 @ 10:09:23
Postat av: Johan Persson

Hej Dr No!



Jodå. Jag har kommenterat detta två dagar i rad. Läser du inte Barometern? Att vi har höga hyror i den här typen av underöskningar beror dels på att vi har relativt många nybyggda studentbostäder och dels på att man under många många år inte gjorde avskrivningar och skötte sin ekonomi. Det tar vi tag i nu. Personalen på Kalmarhem gör tillsammans med den nya styrelsen ett hästjobb för att få ordning och reda i ekonomin. Det kommer innebära att vi om några år inte kommer att toppa denna typ av listor. Jag stöttar detta, jag kommer inte medverka till att skjuta över ansvar till politiker-generationen efter mig.



JP

2009-04-29 @ 11:23:47
Postat av: Bjarne Ritzén

Kort sagt, Kalmarhem är ett utomordentlit misskött företag och man undrar var de ansvariga gömmer sig?

Vänligen

2009-04-29 @ 23:21:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0