Höll på att trilla av stolen

Det är inte ofta som jag håller på att trilla av stolen vid frukostbordet. Det skedde dock imorse när jag läste insändaren från de fyra borgerliga gruppledarna rörande parkeringsavgifterna.  

För mindre än ett år sedan, i full högkonjunktur, behandlades frågan politiskt. Detta efter flera års utredande och dialog med både Kvarnholmens centrumförening och Fastighetsägarna. Förslaget kring parkeringsavgifterna i centrala Kalmar behandlades först i Gatu-park nämnden där det antogs. Frågan vandrade sedan vidare till kommunstyrelsen och kommunfullmäktige.

I kommunfullmäktiges behandling yrkade moderaternas och kristdemokraternas gruppledare bifall till förslaget. Nu, mindre än ett år senare så går de fyra borgerliga gruppledarna ut och försöker ge intryck av att man inom den så kallade alliansen inte alls har varit delaktig i beslutet. Man påstår bland annat att man velat ha fritt på vardagar efter klockan 15.00. Antingen så är detta ett medvetet försök att bluffa eller också har samtliga borgerliga gruppledare drabbats av kollektiv minnesförlust.   

I grunden tror jag att man måste ha avgifter i en stad av Kalmars storlek. Detta särskilt om man vill att staden ska växa och utvecklas. En förutsättning för att den ska växa är att man hittar bra parkeringslösningar, dessa kostar pengar och kommer aldrig genomföras om alla parkeringar vore gratis. Det var detta resonemang som ledde fram till systemet med parkeringsavgifter. Nu tar vi ett steg tillbaka och genomför fri parkering på vardagar, detta mot bakgrund av den mycket kraftiga lågkonjunktur som vi befinner oss i.

Samtidigt gör vi en rejäl nystart för utvecklingsarbetet för Kvarnholmen, detta i samverkan mellan kommunen, fastighetsägarna och centrumföreningen.   

Jag tar gärna en politisk debatt med oppositionen men då ska det vara en diskussion där man åtminstone står för de beslut man fattat. Jag hoppas att detta lågvattenmärke var ett misstag i arbetet. Hade jag varit borgerlig politiker i Kalmar så hade jag nu istället ägnat allt fokus åt att försöka få ihop ett budgetförslag som går runt.

Om den så kallade alliansen fått igenom sitt förslag till budget i december så hade Kalmar kommun redan nu gått med underskott. Det är väl inte för inte som man hör erfarna borgerliga poltiker som muttlar om att detta är bland de svagaste man sett. Nu ser vi alla fram emot att i maj få ta del av ett borgerligt budgetförslag som i alla fall går plus.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0