Sverige på tvärs mot andra

Idag rapporteras det om ytterligare ett varsel, denna gång på Stece i Mönsterås. Igår stod det om Faurecia i Torsås och i förra veckan om Motoman. Även om Kalmar som kommun har klarat sig ganska hyggligt i lågkonjunkturen så är jag väldigt bekymrad över vilka effekter det får för regionen och för Sverige som industrination om vi inte förmår att "övervintra". 

Vi vet ju alla att vare sig lågkonjunktur eller högkonjunktur varar för evigt. Däremot vet vi med 100 procentig säkerhet att det kommer sol efter regn. Med andra ord så handlar det om att försöka rädda kvar så mycket kompetens som möjligt inom industrin. Detta för att kunna trycka igång med full kraft när sedan konjunkturen vänder.

Jag har läst en del internationell press och det verkar vara den genomgående strategin. Detta oavsett partifärg hos respektive regering.  

Några exempel på hur man agerar när det gäller fordonsindustrin:

* Frankrikes konservative president, Nikolas Sarkozy, har låtit meddela att alla tänkbara resurser ska sättas in för att rädda den franska bilindustrin och alla de arbeten denna innebär. Den franska regeringen lånar under de kommande fem åren ut 70 miljarder kronor till bilindustrin och ger dessutom ytterligare stöd till underleverantörer, forskning och till bilförsäljningen.

* Tysklands kristdemokratiska förbundskansler, Angela Merkel, har sett till att införa en skrotbilspremie på 25 000 kronor. De tyska delstaterna, flertalet konservativt styrda har till och med förklarat sig villiga att gå in som delägare till tyska bilföretaget Opel.

* Silvio Berlusconis högerregering i Italien går in med en rad åtgärder för att stimulera försäljningen av de inhemska bilmodellerna. 

Tyvärr så har Sveriges regering valt en motsatt strategi. Jag tror det kommer få ödesdigra konsekvenser. Det märks i antalet varsel men det kommer framförallt bli väldigt tydligt när konjunkturen vänder. Då kommer Svenska företag att ligga långt efter sina konkurrenter. Detta bland annat på grund av att det i andra länder finns permitteringsstöd för anställda. På det sättet går välutbildad arbetskraft direkt tillbaka i produktion och det blir rivstart. I Sverige tycker vi det är bättre att folk går hemma med A-kassa... 


Kommentarer
Postat av: Thoralf A

Frankrike och Italien har ju fått mycket internationell kritik för sina nationalistiska stöd till sin bilindustri. Det är ju intressant att du som socialdemokrat stöder Sarkozys och Berlusconis politik.

2009-02-26 @ 23:38:38
URL: http://thoralf.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0