Besöksnäring hjälper Kalmar i krisen

Jag blev riktigt glad över nyheten att svenskarna i år lyfte in Kalmar på listan över sommarstäder, att vi dessutom tog oss direkt upp till tionde plats glädjer naturligtvis ännu mer. I min krönika i Ölandsbladet ska jag berätta historien om hur RIX FM landade sina sommarsändningar i Kalmar.

Vad är det då som gjort att vi nu äntligen tagit oss in på listan?

- Satsningen på Kalmar  slott som blivit ganska väl omskriven i nationell media.

- Svensson, Svensson i Krusenstiernska gården.

- Musik på Larmtorget

- Att RIX FM flyttar sina sommarsändningar till Kalmar

- Stadsfesten

- Kalmar FFs framgångar

- Satsningen på Visitse.se

Det här är några exempel på sådant som jag tror har nått fram till Svenskarna utanför regionen.

Min uppfattning är att det är besöksnäringen och byggandet som kommer hjälpa Kalmar att klara lågkonjunkturen. Den utvecklingen ser vi redan nu. Det förutsätter dock att kommunen och näringslivet bestämmer sig för att Kalmar ska klara krisen och att vi marscherar tillsammans.

Destination Kalmar är då en oerhört viktig aktör. Med undantag av Kalmar FF och Kalmar Slott så hade inget på listan ovan funnits om det inte hade varit för Destination Kalmar. Detta är ju också något som uppmärksammas i vårt näringsliv, antalet partner blir fler.

Äntligen har vi nu fått fart på besöksnäringen i Kalmar, vår andel av turistkronani Kalmar län har på några år gått från 14 till 28 procent. Nu när vi har tagit en position handlar det ju inte bara om att befästa den, vi måste fortsätta utvecklas.

Mot den bakgrunden och mot bakgrund av att vi just nu befinner oss i lågkonjunktur med besöksnäringen som en ljuspunkt är det en gåta att de borgerliga partierna i Kalmar vill lägga i bromsen genom att kraftigt minska anslaget till Destination Kalmar.

Kommentarer
Postat av: Bobo

Hej

Är RIX FMs sommarsändningar i Kalmar permanent eller en one-summer-wonder?

2009-06-08 @ 12:27:10
Postat av: Patrik

Vad händer egentligen med arenan ??? oroväckande tyst tycker jag!

2009-06-08 @ 12:33:33
Postat av: Johan Persson

Hej



Rix FM tar beslut varje år men det är klart att jag är hoppfull om att det ska bli ytterligare något år. Den diskussionen tas till hösten.



När det gäller arenan så ligger ju beslutet för avgörande i regerignsrätten. Innan de har fattat sitt beslut går ej göra så mycket.



JP

2009-06-08 @ 12:56:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0