Härlig dag!

När man skakar en ketchup-flaska så händer det ibland att det bara säger poff och sen kommer allt på en gång. Idag blev det lite av en ketchup-dag. Efter en vecka i älgskogen så kom jag tillbaka till stadshuset och landade då direkt på arbetslöshetssiffrorna som jag redovisat i ett tidigare inlägg.

Udder eftermiddagen kom sen en rapport från kommuninvånarregistret (KIR) som visar att Kalmar ökat sin befolkning med 610 personer sedan årsskiftet. Det är en tredubblad ökning jämfört med förra året. Tendensen kom redan i juni då långt färre än vanligt flyttade från Kalmar efter avslutade studier.

Under den senaste månaden har jag varje vecka begärt ett utdrag för att först jubla över att vi klev över 500 och nu klarade vi äntligen 600. Härligt! Bakgrunden är jobb, jobb, jobb och sedan bostäder och allmän trivsel i vår stad.

På sen eftermiddagen fick jag sedan beskedet att Max äntligen gått ut med sin etablering i Kalmar. Det skapar 50 nya arbetstillfällen vilket verkligen behövs i dessa tider. Det är över ett år sedan jag första gången träffade företrädare för Max och försökte sälja in en etablering i Kalmar. Kul när det äntligen landar!

Så här skulle varje måndag vara...

Kommentarer
Postat av: Norrlidenbo

Konstigt att inte Bjarne Ritzén varit inne och gnällt också på detta...



Denna mans trovärdighet skulle öka en aning om han någon gång kunde ge dig en eloge för allt bra du gör. Stå på dig, vi är många som tror på dig.

2009-10-20 @ 12:48:55
Postat av: Johan Persson

Hej



Tack för supporten!



JP

2009-10-20 @ 12:49:44
Postat av: Blå-röd

En hel vecka! Du är inte dålig du Johan. Men hur är det med stavningen? Det ska väl bara vara ett g i "älgskogen"?



;-)

2009-10-20 @ 16:33:20
Postat av: Johan Persson

Hej



Ja, genom att köra möten på kvällarna så lyckades jag få ihop några dagar i skogen. Det var ganska många som höjde på ögonbrynen när jag stövlade in på ett av kvällsmötena i gröna kläder. Vad gör man inte för att roa?



JP

2009-10-21 @ 08:04:00
Postat av: Lars-Erik

Hej Johan var hittar du dina glädjesiffror om befolkningen?



På SCB ser inte siffrorna lika bra ut.



__228189.aspx" rel="nofollow">http://www.scb.se/Pages/TableAndChart__228189.aspx

2009-10-24 @ 18:18:37
Postat av: Johan Persson

Hej



"Glädjesiffrorna" kommer från Kommuninvånarregistret där vi varje vecka får siffror över befolkningsutvecklingen.



SCBs senaste rapport kom i juni. Om jag inte minns fel så kommer de med en ny rapport i slutet av månaden.



JP

2009-10-25 @ 16:59:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0