Mycket hårt slag för Torsås

Idag kom beskedet att Faurecia i Torsås flyttar en stor del av sin produktion utomlands. Upp emot 160 anställda riskerar att förlora jobbet. Självklart är detta ett mycket hårt slag för Torsås kommun.

Skulle dessa jobb räknas om till Kalmar så handlar det om cirka 1500 arbetstillfällen, det motsvarar därmed nedläggningen av Bombardier, Candelia och Rifa tillsammans. Räknar man om siffrorna på det här sättet så förstår man vidden av detta för Torsås.

Nu bor naturligtvis inte alla dessa människor i Torsås men det är säkert ändå en betydande del som som ändå gör det. Lägg därtill neddragningarna som tidigare skett på bland annat Motorman.

Det är många duktiga metallarbetare och tjänstemän som är dystra när de går hem och träffar sina familjer idag.

Nu får vi utgå ifrån att de får det stöd av samhället som man kan kräva när sånt här händer. En A-kassa som går att leva på, erbjudanden om utbildning eller omskolning eller hjälp till nytt jobb.

I det dystra läge som råder på arbetsmarknaden så känns ju inte coachning som den mest adekvata insatsen...

Kommentarer
Postat av: Per

Torsås är en för liten kommun för att klara sina kommunala åtaganden. Hittills går det kanske hjälpligt, men de närmaste åren är dystra. Torsås och Kalmar kommun har en hel del gemensamma verksamheter; dricksvatten, gymnasieförbund, renhållning. Varför inte slå ihop de båda kommunerna? Kalmar löser i ett slag sina förhoppningar om 70' invånare till 2014 och invånarna i f.d. Torsås kommun får möjlighet till en kommunal service som de i dagsläget knappt kan tänka sig.

2009-09-10 @ 13:18:44
Postat av: Berit sinnermark

Hej!

Du har ett fint socialt anslag i dina inlägg. det är lätt att ta till sig ditt budskap och du blir sällan lånrandig. Jag som nyss börjat blogga tycker det är kul men har en annan inriktning på min blogg. en blandning av fiction och verklighet, med filosofiska inlägg från mina collagefigurer. Tycker min vardag på skolan kräver mycket av planering och att vara närvarande, men på bloggen kan andra sidor få blomma ut. Men när jag läste om den sudanska journalisten som dömndes till spöstraff, tänkte jag att nu måste jag engagera mig utåt. Men det gör du hela tiden. ska fortsätta kolla din blogg/mvh berit

2009-09-10 @ 19:07:05
URL: http://www.beritsinnermark.se/blogg.html
Postat av: Johan Persson

Hej



Jag hoppas och tror att Torsås klarar det här. Man ligger ju rent geografiskt bra till, vid kusten och mellan Kalmar & Karlskrona. Det är en bra konkurrensfördel som man kanske borde lyfta fram lite mer.



Berit: Tack för dina ord. Var inne och kollade på din blogg, du är väldigt duktig på att jobba med bilder. Det tror jag är framtiden. Själv har jag inte lyckats något vidare med det.



JP

2009-09-13 @ 16:38:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0