Stad mot land....

I gårdagens kommunfullmäktige hade vi en diskussion om behovet av att hela Kalmar ska leva. Det handlar då om att få fram fler villatomter i hela kommunen. Därutöver har vi satsat på utvecklingsdialoger, skjutit in pengar till LEADER för landsbygdsutveckling, kustmiljö osv. Detta bara för att nämna några exempel. I dessa debatter brukar centern vara väldigt aktiva, så också i gårdagens debatt. 

Samma dag presenterade Villaägarnas riksförbund en undersökning av hur den nya fastighetsskatten slår i olika delar av landet. (Ni kanske kommer ihåg att det är den skatt som de fyra borgerliga partierna gick till val på att avskaffa.) 

Så här ser utfallet ut:

Nedan finns en tabell, en som visar utfallet i Stockholms län och en som visar utfallet i Kalmar län. I den visas  andelen av alla småhus i respektive kommun som får höjd skatt.  I Stockholms län är snittet 13 procent, i Kalmar län 84 procent.

Större regionalpolitiska slagsida får man nog leta efter. Hade en socialdemokratiska regering lagt ett sånt här förslag så är jag övertygad om att både centern och kristdemokraterna hade uppmanat till generalstrejk. Nu sticker man huvudet i sanden och hoppas att frågan ska försvinna. Om man inte omedelbart rättar till dessa uppenbara brister så har man ju tappat all trovärdighet när det handlar om vikten av att hela Sverige ska leva.  

                                                     Andel av småhus som får höjd skatt

Stockholms län 13
Lidingö 0
Danderyd 0
Vaxholm 5
Täby 0
Nacka 0
Sundbyberg 0
Solna 3
Värmdö 11
Stockholm 0
Sollentuna 0
Tyresö 0
Norrtälje 62
Ekerö 13
Huddinge 4
Vallentuna 14
Österåker 13
Nynäshamn 26
Upplands Väsby 1
Järfälla 0
Haninge 15
Botkyrka 6
Sigtuna 5
Upplands-Bro 14
Salem 1
Nykvarn 17
Södertälje 19

                                                                  Andel av småhus som får höjd skatt 

Kalmar län 84
Borgholm 84
Torsås 100
Mörbylånga 79
Kalmar 56
Nybro 99
Emmaboda 100
Oskarshamn 81
Västervik 84
Mönsterås 95
Vimmerby 93
Högsby 100
Hultsfred 100

Kommentarer
Postat av: Annika

Å, ja. Du har så rätt. Hoppas du läst Chatrine Pålsson Ahlgrens intressanta kommentar i Östran i dag. Hon menar på att fördelen numera i alla fall är att folk i förväg vet hur utgiften kommer att se ut.

2008-04-29 @ 13:39:58
Postat av: Thoralf A

Menar du med ditt inlägg om fastighetsskatten Johan att med en socialdemokratisk regering hade inte samma fastighetsägare i Kalmar län fått samma skatte/avgiftsshöjning?

Jag påstår att de fått exakt samma höjning med en socialdemokratisk regering och att till och med 100 procent av fastighetsägarna i länet fått en skattehöjning, istället för 84 procent.

Har jag fel Johan?

2008-04-30 @ 21:39:14
URL: http://thoralfalfsson.webblogg.se
Postat av: Kalmar

Det är ganska tydligt på många områden att den nya regeringen vill åt landsbygden. Det handlar om en attityd, vi är bara landsortsfolk som är tykna mot stockholmarna. Vi ska sättas dit, bensinprishöjningen är också något som slår mot landsbygden.
Jag var dum att tro att den nya regeringen kunde förändra saker den tidigare regeringen inte klarade av, jag får skylla på att jag var förstagångsväljare. Den sittande regeringen kommer ryka all världens väg.

2008-04-30 @ 22:18:19
Postat av: Johan Persson

Thoralf!

1. Vi gick inte till val på att avskafa fastighetsskatten. Vi tror att vi även i framtiden behöver ha en fastighetsskatt precis som man har i de flesta andra länder. I valet lovade vi också en frysning.
2. En scialdemokratiska regering hade aldrig förändrat fastighetsskatten så att det ensidigt gynnar redan rika och lika ensidigt missgynnar mindre bemedlade utanför våra storstäder.

Det mest intressanta med denna diskussion och andra som rör sådant som konsekvent missgynnar län som Kalmar är de borgerliga riksdagsmännens tystnad. Ibland när jag läser deras insändare där de försvarar precis allt regeringen så har jag funderat på om inte Kalmar län har fått sina egna svar på Bagdad Bob.

JP

JP

2008-05-01 @ 19:48:58
Postat av: Thoralf A

Johan, jag försvarar inte alliansens politik men jag tycker vi skall vara ärliga.
När taxeringsvärdet stiger så ökar också fastighetsskatten enligt både det gamla och det nya systemet så länge fastighetensvärde inte överstiger ett visst belopp.
Med det gamla systemet hade väl ännu fler än 84 procent fått högre skatt/avgift.

Har jag inte rätt?

Inget politikersvar nu Johan. Ja eller Nej.

2008-05-01 @ 23:43:17
Postat av: Johan Persson

Hej

Eftersom vi förordat en frysning så är svaret nej. Har du måhända själv en uppfattning i denna fråga eller är svaret flyktingpolitik även på detta område?

JP

2008-05-02 @ 09:30:29
Postat av: Thoralf A

Här försöker jag diskutera en fråga och då drar du upp flyktingpolitik. Det var lågt Johan!

Men jag tolkar ditt svar som att jag har rätt. Huruvida en frysning av fastighetsskatten hade blivit genomförd av socialdemokraterna vet vi inte. Jag tolkade detta i valrörelsen som endast ett svar på alliansens löften om bortagen eller begränsad fastighetsskatt

2008-05-02 @ 17:30:12
URL: http://thoralfalfsson.webblogg.se
Postat av: Johan Persson

Hej igen Thoralf!

Du försöker diskutera en fråga genom att ställa frågor till mig som jag svarar på. Då borde väl du i rimlighetens namn också med något enda ord kunna beskriva din och Sverigedemokraternas syn på denna fråga eller i alla fall svara på om ni har någon uppfattning...?

JP

2008-05-05 @ 09:43:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0