Knyt ihop Kalmar & Växjö
Det är helt avgörande för en regions utveckling att arbetsmarknadsregionerna blir större. Vi ser vad som hänt med Eskilstuna och övriga Sörmlands inland sedan man fick Mälardalsbanan. Även i Skåne har det varit en väldigt positiv utveckling sedan man började storsatsa på Pågatågen, antalet arbetsmarkandsregioner har gått från fyra till två.
I Kalmar län har vi alldeles för små och och för isolerade arbetsmarknadsregioner. Det ökar sårbarheten och bromsar tilväxten. Ett av de prioriterade målen måste därför vara att förstora arbetsmarknaden. Ett steg på vägen tas i augusti då timmestrafik startar mellan Oskarshamn och Kalmar. Det innebär i ett slag en rejäl förstoring norrut. Våra arbetsmarknader kompletterar dessutom varandra på ett fint sätt.
Kunde vi sedan gå vidare och göra en satsning som innebär att restiden på tåg mellan Kalmar och Växjö är 45 minuter, ja då har vi tagit rejäla steg framåt. Jag har lyft frågan med Växjös kommunledning och med rektorerna för Högskolan i Kalmar respektive Växjö Universitet. Jag noterar i dagens tidning att studentkårerna på respektive ort också pläderar för en satsning på att korta restiden med tåg mellan Kalmar och Växjö. Det är bra att de driver på!
Det är dock lite oroväckande att Kronoberg vill bilda storregion med Skåne och Blekinge. Kalmar län verkar inte finnas med i det sammanhanget.
http://www.sr.se/kronoberg/nyheter/artikel.asp?artikel=2099621
Hej Johan!
Så här skall/kommer det att se ut: dubbelspår för höghastighetståg Kalmar-Växjö-Halmstad med bra förbindelser till Jönköping och K-krona. Internationell flygplats i Växjö som nås inom 30-40 min. från samtliga tre städer. Så här blir det till slut just därför att det är logiskt. Det är lika bra att sätta igång med en sådan plan!
Hej!
Tack för era kommentarer. När det gäller regionfrågan så är jag inte så orolig. Vill vi följa Blekinge och Kronoberg in i en sydsvensk region så kommer vi att vara välkomna. På den punkten kan vi vara lungna, det är också den tydliga signalen från företrädare från Skåne som jag möter.
När det gäller infrastrukturen så tror jag att tåget kan spela en avgörande betydelse för att få tillväxt i vår del av landet. På kort sikt tror jag det är ett antal mötesstationer som gäller, på sikt kan det mycket väl vara dubbelspår. Huvudsaken är att det är täta avgångar och att restiden inte är för lång. När det sedan gäller flyget så har vi inte samma uppfattning. Jag tycker man ska satsa på de flygplatser som har långt till stambanan och de stora motorvägarna. Detta kommer lösa sig naturligt till Kalmars fördel, grunden för de flesta flygplatsers ekonomi är Stockhomstrafiken. De som ligger utmed stambanan har redan börjat få bekymmer, det senaste exemplet är Växjö där SAS väljer att dra sig ur.
Hälsar
JP