Vad säger Åkesson idag?

Ibland är det bra att ha en arkiv funktion på bloggen. Hittade ett citat som känns tämligen intressant idag.

" Vår politik har gett resultat. 18 månader efter valet går idag 7000 fler länsbor till jobbet, det är fler människor än vad som bor i Högsby kommun. "

Riksdagsledamot Anders Åkesson (c) citeras i Barometern från möte i Ålem i januari 2008.

Naturligtvis ställer jag mig frågan vad Anders Åkesson säger idag? Arbetslösheten spås stiga till 12 procent nästa år. Ungdomsarbetslösheten är näst högst i hela EU.


Kommentarer
Postat av: Blå-Röd

En utomståendes betraktelse:

Om det var högerpolitiken eller högkonjunkturen som skapade ökningen av arbetstillfällen kan man väl diskutera till död-dagar. Dock är det ganska vidrigt att politiker hela tiden måste ta åt sig äran för saker och ting.



Även att skylla motgångar på andra blocket kan det ibland gå inflation i.



Tyvärr verkar detta vara en vedertagen retorik som man inte kommer undan om man ger sig in i politiken. Jag tycker att det är trist och är rädd för att detta beteende ökar på politikerföraktet här i landet.



Finns det några konkreta förslag från något av blocken hur man ska kunna undvika 12% arbetslöshet, och hög ungdomsarbetslöshet? Finns det något annat än tillfälliga åtgärder att ta till?

2009-03-25 @ 12:11:33
Postat av: Johan Persson

Hej



Gå gärna tillbaka i bloggens arkiv till januari 2008. Jag skrev exakt det du skriver. Att Anders Åkesson spelar väldigt högt när han är ute på det här sättet.



Eftersom han vid det tillfället inte alls delade min uppfattning så kan jag inte låta bli att nu ställa en fråga...



Min uppfattning är att regeringen är på tok för passiv när det gäller att möta krisen. I andra länder har man ambitionen att övervintra och stå stark när konjunkturen vänder. Det är statliga infrastruktursatsningar, stöd till kommunerna, permitteringsstöd och utbildningsinsatser. På det sättet kan de köra för fullt när det vänder.



I Sverige finns tyvärr ingen sådan ansats vilket jag beklagar. Den nuvarande regeringen har satt på de ideologiska skygglapparna och kör efter detta. I ett sånt här läge gäller det att kasta sånt åt sidan och försöka hitta lösningar som gör att vi reder en akut situation.



Så försöker vi nu jobba i Kalmar.



JP

2009-03-25 @ 12:19:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0