Kalmar flygplats avgörande för regionens utveckling

Miljöpartiets riksdagskandidat Jonas Löhnn har idag en debattartikel där han uttrycker tveksamhet till att flygplatsens existens i Kalmar. Jag har mycket svårt att förstå det resonemanget.

Kalmar ligger infrastrukturellt mycket risigt till.

När du har suttit på tåget i en timme så är du längre från Stockholm än vad du var när du klev på tåget i Kalmar. På Banverkets kartor över investeringar så är det nästan vitt i sydöstra Sverige. De investeringar som nu ändå ska göras, bland annat nya mötesstationer mellan Kalmar och Växjö, finansieras av kommunerna och regionerna. 

Vårt geografiska läge och bristen på alternativ gör det helt nödvändigt för Kalmar att ha en flygplats med bra turtäthet. Skulle vi tappa SAS eller tvingas dra ned på trafiken på Kalmar Airport så är jag övertygad om att vårt näringsliv skulle få mycket stora problem. Det har man redan idag. Detta på grund av att man ligger där man ligger. 

Hittills har vi inte behövt skjuta till några kommunala medel till flygplatsen, det har man fått göra på andra platser. I Kalmar subventionerar uthyrda fastigheter på flygplatsområdet driften av flygplatsen. Det har definitivt hjälpt till. Om något år försvinner det statliga bidraget till landets flygplatser, dessa medel förs över till den påse som Regionförbundet i Kalmar får för all infrastruktur. Flygplatsen kommer då naturligtvis att söka dessa medel hos regionförbundet. Det försöker Jonas Löhnn göra till något märkligt.  

Kalmar kommun lägger idag över 80 miljoner på att subventionera tåg och bussar. Detta är ett område som vi även i framtiden kommer att få satsa pengar på. Jag ser ingen principiell skillnad i att också stödja kollektivtrafik som går i luften eller på vatten. 

Dagen D är den dag Jonas Löhnn lyckas med att få till stånd en höghastighetsbana utmed smålandskusten som ser till att vi når Köpenhamn eller Stockholm på ett par-tre timmar. Tyvärr ser det dock inte ut som Dagen D ens kan skönjas i horisonten. Fram tills dess får vi kämpa på och försöka utveckla den livsnödvändiga livlina som Kalmar Airport är för regionen. 

Jag vill också passa på och tipsa om en artikel i Aftonbladet som visar att egentintresset sällan ljuger...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6744400.ab  


Kommentarer
Postat av: Bjarne Ritzén

JP

Jag håller i princip med dig men när du skriver:



"Kalmar kommun lägger idag över 80 miljoner på att subventionera tåg och bussar. Detta är ett område som vi även i framtiden kommer att få satsa pengar på. Jag ser ingen principiell skillnad i att också stödja kollektivtrafik som går i luften eller på vatten" så är du väl litet snett ute.



Kommunens 80 miljoner går väl inte till att stödja jvg - och busstrafik till de destinationer som flyget på Kalmar Airport trafikerar utan till största delen till lokaltrafikstöd.



Nästan samtliga flygplatser i regionen ligger där dom ligger beroende på rent flygmilitära strategiska och taktiska överväganden från tiden för andra världskriget och framåt. Att denna placering av flygplatser skulle vara optimal för regionens ekonomiska utveckling för evig tid är därför knappast troligt.



Med anledning av detta kanske det vore ändamålsenligt att studera förslaget på en enda bärkraftig regional flygplats kombinerat med snabba tågförbindelser till denna flygplats från de olika regionala centra som finns.

Detta även på grund av de betydande underhållskostnader en modern flygplats med tung flygtrafik drar inte minst beroende på slitage på rullbanorna.

Vad anser du?

2010-03-11 @ 22:37:27
Postat av: Blå-Röd

Dubbelspår är väl inte ett måste? Det går ju redan nu alldeles utmärkt att åka till Emmaboda ungefär en gång i timmen. Resan tar en halvtimme.



Jag tycker att idén är mycket intressant. Större befolkningsunderlag torde ju skapa betydligt större möjligheter till bärighet för flyglinjer till andra destinationer än Stockholm.



Detta bör studeras noggrannt. En konsekvensutredning vore intressant.

2010-03-12 @ 11:22:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0