Dålig tajming...

Ser i tidningarna att de borgerliga partierna i Kalmar, Växjö och Karlskrona vill ha alliansstyre i de tre residensstäderna. Naturligtvis vill man det, att säga något annat vore en riktig nyhet.

När det kom till konkreta frågeställningar så var det dock mer luddigt i konturerna.

Bättre kommunikationer vill man ha. Välkomna till verkligheten. Den frågan har jag drivit under hela mandatperioden.  

Fler jobb - Oj, här var det dålig tajming. Samma dag som man höll sin presskonferens så kom Arbetsförmedlingen med sin månadsstatistik.

Låt oss ta en titt och jämföra de tre residensstäderna för att se hur det går med just jobben...

Öppet arbetslösa 16-64 år
Kalmar 4 procent
Karlskrona 4.4 procent
Växjö 4.7 procent

Attans här var det inte alliansstäderna som tog hem det...

Arbetslösa 18-24 år
Kalmar 3.9 procent
Växjö 4.5 procent
Karlskrona 5.2 procent

Tusan inte heller där tog Karlskrona eller Växjö hem det.

Andel arbetslösa, utrikesfödda
Kalmar 8.7 procent
Karlskrona 10.3
Växjö 12.1 procent

Schack matt. 

Om nu väljarna är överens om att det är jobbfrågan som är viktigast i valet så finns det inte direkt några belägg för att alliansstyre är det rätta..

Alldeles oavsett vilket styre det blir i Kalmar, Karlskrona och Växjö efter valet så bör samarbetet fungera och fördjupas. I denna relation måste partipolitisk färg vara av underordnad karaktär.  

 


Kommentarer
Postat av: Bjarne Ritzén

Du skriver:"Bättre kommunikationer vill man ha. Välkomna till verkligheten. Den frågan har jag drivit under hela mandatperioden".



JP, vill du kommentera hur du har lyckats och hur dina planer ser ut

2010-03-13 @ 10:23:02
Postat av: Johan Persson

Hej



Du ska få två konkreta exempel:



1. I minst tjugo år har vi försökt få Vägverket att bygga ny förbifart för E22 vid Rinkabyholm. Vi har inte kommit med i planen. Under 2007 drev jag igenom att vi skulle bekosta vägutredningar o dylikt åt Vägverket för att på det sättet försöka trycka in objektet i planen. Nu ligger den där, tämligen högt upp i listan.



2. Vi behöver korta tågtiden Kalmar Växjö. Mot den bakgrunden behöver vi bygga nya mötesstationer och öka kapaciteten på banan. Just idag finns annonser från Banverket där man bjuder in till samråd om dessa mötesstationer. Också i det här fallet är det lokala och regionala medel som finansierar statliga projekt.



Båda dessa frågor har drivits från min sida. Mot den bakgrunden är det närmast komiskt att läsa allmäna uttalanden från alliansen om att man vill satsa på kommunikation i sydost...



JP

2010-03-13 @ 13:21:10
Postat av: Emmaboda Bo

Bjarne Ritzén,Man ser ditt namn överallt.På denna blogg,Barran,Östran. Det du tycker är rätt och fel ska väl inte konstant utryckas?Ser att du ofta "rättar" inlägg på dessa sidor och barran av insändare som enligt dig har fel.Johan Persson vet hur man tar hand om Kalmar,Varför är du då inne här på varje kommentar och försöker "hjälpa" till?Du bor i Stockholm ser jag även.

2010-03-14 @ 12:43:05
Postat av: Bjarne Ritzén

Bäste JP.

Jag fastnar för det du skriver: "I minst tjugo år har vi försökt få Vägverket att bygga ny förbifart för E22 vid Rinkabyholm".



Man måste väl då konstatera att ett antal regeringars infrastrukturbeslut har missgynnat sydostregionen och därmed får dela på den komik som du nu enbart tillskriver den nu sittande regeringen.



Nu är det valår och ett regeringsskifte kan inte uteslutas.

Hur ser de rödgrönas infrastrukturpolitik för sydostregionen ut? Kommer MPs inflytande att ge dödsstöten åt Kalmar flygplats fortlevnad, ja hela regionens flygförbindelser, enligt MPs slogan "inget flyg söder om Sundsvall".



Jonas Löhns klara uttalande att MP i kommunen inte kommer att stödja kommunala pengar till flygplatsen tyder väl på en viss divergens i uppfattningarna om hur regionens infrastruktur skall stärkas.



Alltså! Hur ser en eventuell rödgrön regering på infrastrukturproblemen i sydostregionen. Hur ser de konkreta förslagen ut? De måste ju finnas och kunna presenteras före valet annars kan det ju se rätt komiskt ut.



Vad anser du?

Vänligen

2010-03-15 @ 10:11:39
Postat av: Johan Persson

Hej



Ja, jag tycker att regeringar oavsett färg har satsat för lite på sydöstra Sverige. Jag har stora förhoppningar om en ändring vid ett kommande val.

Detta dels för att s öppnar upp för samma princip som gäller i övriga europa, närmligen att lånefinansiera stora infrastrukturprojekt. Det kommer helt ändra situationen. Hur många villor hade byggt om man skulle betala dem kontant?

Dels så är vår talesperson Lena Hallengren från Kalmar så insikten om behoven finns.



När det gäller flygplatsen så är den kommunal. Jag tänker inte medverka till att servicen där försämras, snarare tvärtom.



JP

2010-03-15 @ 15:09:48
Postat av: Smålänning.

Du måste vara stolt idag va,Du har proppat Johan Perssons blogg full med frågor/åsikter och annat och idag i Barran tidningen fick du en liten åsiktartikel.Du bor inte ens här i Småland(I Spånga..),Varför skriver du hela tiden?Har du ingen fritid?Skärp dig nu,Man orkar inte läsa "Bjarne Ritzen tycker detta och detta och ska alltid ha rätt)..Okej?:)



PS:Älskar KALMAR FF,Sluta med hatet mot dem.

2010-03-15 @ 18:02:44
Postat av: Bjarne Ritzén

Bästa Emmaboda Bo!

Trevligt att du lagt märke till mina inlägg. Vad har du själv för uppfattning om regionens infrastukturproblem och hur bedömer du förutsättningarna för en (ny) storflygplats i t ex Emmaboda.

2010-03-15 @ 20:50:45
Postat av: Bjarne Ritzén

JP, tack för raka svar!



Hur ser du på alternativet att behålla de tre lokalflygplatserna Kalmar, Växjö och Ronneby mot alternativet att som nu börjat diskuteras igen anlägga en ny regional storflygplats i Emmabodatrakten. Alternativt utnämna en av de befintliga lokala flygplatserna till Regionsflygplats.

Vänligen

2010-03-15 @ 21:10:55
Postat av: Blå-Röd

Det där med flygplatsen är en knepig situation.

Ska servicen på flygplatsen prioriteras eller servicen till kommuninnevånarna?



För mig som kommuninvånare är denna service inget annat än bra kommunikationer. Det var länge sedan man kunde flyga någon annan stans än till Stockholm från Kalmar. Och eftersom jag jobbar ute i Europa ibland ligger Stockholm åt helt fel håll.



Jag har faktiskt svårt att se några nackdelar med en större flygplats i Emmaboda som har fler avgångar till fler destinationer. Tågresan på en halvtimme är för mig inget hinder alls.

2010-03-16 @ 08:29:10
Postat av: E-boda bo.

Tycker det är bra tänkt,Flygplatsen här används endast som trafikbana/buskörning och när Bilsport har Strippen(tävling med bilar).Gillar tanken på att åka från Emmaboda till större städer,Emmaboda ligger i mitten av större städerna(Kalmar,Växjö och Karlskrona).

2010-03-16 @ 20:03:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0