Positiva siffror!

Har precis tagit del av arbetslöshetssiffrorna. Det är väldigt glädjande att kunna konstatera att det är fortsatt väldigt bra tryck i Kalmar. Vi har lägre arbetslöshet än riket och vi har lägst arbetslöshet bland våra jämförelsekommuner!

Enligt arbetsmarknadschefen Ronny Johansson på Kalmar kommun så har det inte hänt under hans tid i kommunen och det är ganska många år...

Här är siffrorna som anger den öppna arbetslösheten i procent:

Riket: 2.4
Växjö: 2.7
Kalmar: 2.3
Karlskrona: 2.6
Kristianstad: 2.7
Halmstad: 2.4

Kommentarer
Postat av: US

Förutom detta är faktum att Karlskrona och Växjö än en gång ökade sina invånare kraftigt medans Kalmar minskade.

Källa SCB:s halvårsrapport.



Fråga: Varför minskar Kalmars invånarantal år efter år?

2008-08-16 @ 21:41:15
Postat av: Johan Persson

Hej US!



Kalmar har inte alls minskat sin invånarantal år efter år. Vi har ökat de senaste åren. Det kan du också läsa i SCBs statistik. Jag tror att själva grunden för att växa ligger i en väl fungerande arbetsmarknad och det är därför jag gläds så mycket åt att vår arbetsmarknad ser bättre ut än vad den gjort på väldigt många år. Den andra faktorn som påverkar antalet invånare är bostadsmarknaden. Den tredje faktorn är en utbyggd infrastruktur. Den fjärde ett rikt utbud av evenemang, upplevelser och kultur, den femte en bra kommunal service. Jag lägger min energi på alla dessa fem områden.



Att vi minskar vid halvårsskiftet är inte så oroande, det brukar vi göra och hänger ihop med att många studenter rör på sig. Jag har goda förhoppningar om att vi under hösten vänder dessa siffror till ett hyggligt plus.



Då kan vi alla le och konstatera att det går allt bättre för vår stad. För det måste väl även du märka av...?



JP

2008-08-17 @ 15:06:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0