Till USA

Under måndagen åker jag tillsammans med kommunalrådet Göran Häggfors, kommunchefen Roland Karlsson och företrädare för Högskolan med rektor Agneta Bladh i spetsen till vår vänort Wilmington i Delstaten Delaware. Det är tredje gången jag äri USA men jag har aldrig tidigare varit i Wilmington. Vi är inbjudna av borgmästaren i Wilmington och Universitetets rektor. På programmet står samtal kring vårt samarbete men också besök på Universitetet och på skeppet Calmare Nyckel.  

Vi landar på måndagskvällen och åker hem på fredagsmorgonen så det blir tre intensiva dagar i vår vänort. Under tisdagen räknar jag med att vi får besöka någon vallokal och känna av stämningen inför kvällens valvaka. Jag har tillsammans med min politiska sekreterare Fredrik Persson roat mig med att göra ett tips på hur presidentvalet kommer att gå delstat för delstat.   Vi tippar också klocklslaget så Obama utropar sin seger. Det är väl ungefär som att spela på hästar men visst är det kul att vara med och ändå kalkylera lite. Tipsen har ni nedan.



Enligt detta vinner Obama med 311 elektorsröster mot 227 för McCain. Kan väl säga att vi inte är orealistiska, de flesta opinionsinstitut pekar på en större seger för Obama, bland annat att han vinner Florida. Men kommer bli jämt och det är alltid bäst att vara försiktig.

Och så klockslaget, runt 06.30 på onsdagsmorgonen är det definitivt avgjort. Men vi tror det kan vara klart någon gång efter 03.30 på natten mellan tisdag och onsdag. Vinner Obama Virginia, som inte röstat demokratiskt sedan 1964, är det Game, Set and Match.

Kommentarer
Postat av: Sven Duva

Har du INGEN respekt för skattebetalarnas pengar?

2008-10-31 @ 22:07:43
Postat av: Ilmar

Vad är syftet med resan? Har du ingen teve eller internetuppkoppling hemma?

2008-10-31 @ 22:47:32
Postat av: Klaes

Jag har skickat denna länk till diverse nyhetskanaler, både lokala och nationella. Vi får se om någon nappar....

2008-11-01 @ 09:00:31
Postat av: Johan Persson

Hej



Kalmar kommun har sedan flera år tillbaka en vänort i USA. Det beslutet togs långt före min tid. Vi har under mina två år som kommunalråd haft flera besök av företrädare från Wilmington. Vid varje tillfälle har de bjudit in oss att åka och besöka dem. Menar ni att vi konsekvent ska säga nej till detta? Säg då istället att vi ska sluta med vänorts-samarbetet. En sådan principdebatt har jag inget emot. Besöket varar tre dagar effektiv tid. Det är definitivt ingen nöjesresa.



Att jag och min politiska sekreterare sedan med glimten i ögat gissar ett valresultat kan väl knappast göra någon upprörd.



Jag har nu också återkallat publiceringen av en del av nattens inlägg. Svordomar och andra okvädingsord återkallas automatiskt på denna blogg.



JP

2008-11-01 @ 09:34:59
Postat av: Klaes

Ok jag förstår syftet med resan men svara på denna fråga: anser du att Kalmar kommun har råd med detta ?



Gick inte kommunen 75 miljoner back förra året och hur ser prognoserna ut för detta år + eller - siffror.



PS Du får gissa hur mycket du vill gällande valet i USA, förstår inte hur folk kan gnälla om det.

2008-11-01 @ 14:31:30
Postat av: Gunnar

Vänortssamarbete kan väl skötas på distans?

Tycker du att det är rätt att spendera skattebetalarnas pengar på detta trams?

Vad kostar förresten resan totalt?

2008-11-01 @ 16:21:30
Postat av: Bjarne Ritzén

Johan Persson gör alldeles rätt i att odla och berika vänortstanken. Kontakter av detta slag är alltid berikande och av värde för båda parter. JP borde kanske ha presenterat kommunens målsättning för vänortsarbetet med i detta fall Wilmington.

Det kan ju vara så att JP inte behöver ha fel i allt han gör bara för att några av oss inte sympatiserar med allt han gör och säger. Vi har nu ett utsökt tillfälle för en nyanserad sakdebatt om kommunens vänortsarbete. Vill Du Johan Persson inleda den med några ytterligare ord om Wilmingtonresan och vad Du bedömer den kan ge på kort och lång sikt.

Vänligen

BR

2008-11-02 @ 10:07:45
Postat av: Johan Persson

Hej



Kommunen går inte med förlust. Däremot behöver vi skapa större marginaler för sämre tider, det har ju blivit tydligt inte minst dessa tider. Hade vi inte tagit besluten om budget i balans så hade kommunen haft mycket sämre förutsättningar än vad vi nu har.



Bjarne och jag har för en gångs skull samma uppfattning. Har man vänorts-samarbeten sedan många år så måste man ju träffas åtminstone någon gång per mandatperiod. Det hittills mest konkreta exemplet på samarbete mellan Kalmar och Wilmington är ett forskarutbyte mellan University of Delaware och Högskolan i Kalmar rörande virus som sprids från djur till människa, tex fågelinfluensa. Här tycker amerikanarna att vi ligger långt fram.



Jag och mina medarbetare jagar alltid kostnader, så har vi gjort även när det gäller denna resa. Min biljett kostar tex cirka 5500 kronor. Boende står vänorten för.



Johan Persson

2008-11-02 @ 11:35:38
Postat av: Nils F

Herregud! Vad är detta för debatt. Är nog bara i Kalmar en sån här diskussion kan uppstå. Jag skulle vara mer oroad om våra politiker INTE reste nånstans. Res mer, försök ta hem ideér och nätverk. Det behöver Kalmar.



Kör hårt Johan. Vi är många som tycker du gör ett kanonjobb. Vi kanske borde säga det lite oftare.



NF

2008-11-02 @ 14:19:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0