Mack i Trekanten - Ett kommunalt intresse!

Jag har idag träffat ägaren till macken i Trekanten Josef Sahli. OKQ8 som äger mackens tankar vill inte fortsätta sälja bensin i Trekanten. Detta trots att macken går riktigt bra. Mackägaren äger alla lokaler och själva marken men inte tankarna. Att det stora bensinbolaget inte vill sälja bensin i Trekanten är ju en sak men man vägrar resonera om en lösning som innebär att tankarna mot en rimlig ersättning kan säljas till Josef Sahli som då får en möjlighet att driva vidare macken men sälja bensin från ett annat bolag. 

Jag är ärligt irriterad över den utveckling kring bensinstationer som nu sveper fram över Sverige. De stora bolagen agerar som av en händelse på ungefär samma sätt. Mindre mackar ska läggas ned och människor ska tvingas till större städer och tätorter för att tanka. När det gäller OK Q8 handlar om cirka 100 mackar runtom i landet.


Miljöforum Syd arrangerade för en tid sedan ett seminarium i ämnet, Kalmar kommun företräddes av två tjänstemän. Organisationen håller på med en kartläggning och vill också ta fram alternativa lösningar för att lösa drivmedelsförsörjningen på landsbygden. Här vill man ha ett samarbete med Kalmar kommun vilket vi ställt oss positiva till.


Vi samarbetar också med Föreningen landsbygdens främjande. Dess representant har också träffat Josef Sahli i Trekanten. Den uppfattning som förmedlas av föreningens företrädare Stig Hellström är att just OK Q8 agerar annorlunda än andra bensinbolag. Medan andra bolag försöker vara generösa och hitta lösningar när det finns en duktig och intresserad innehavare så försöker OKQ8 att genom nedläggning av mindre stationer styra trafiken mot större enheter.


Trekanten är ett attraktivt och växande samhälle. Här växer antalet invånare, här har byggts ny ICA-butik, kommunen satsar på ny sporthall, fler villatomter och utbyggnad av förskolan.

Från kommunens sida bör vi göra allt för att försöka få till stånd en lösning så att macken i Trekanten kan fortsätta sälja bensin. Detta kan ske antingen genom att OKQ8 låter verksamheten fortsätta att utvecklas eller att man släpper fram möjligheten att låta någon annan sälja bensin. Det är ett kommunalt intresse att ha tillgång till drivmedel i hela kommunen.

Kommunen har fått en förfrågan från OKQ8 om att på kommunal mark uppföra en ny mack i centrala Kalmar. Här tycker jag vi ska vara väldigt tydliga om två saker:

1. En förutsättning för att gå företaget till mötes är att macken i Trekanten på ett eller annat sätt kan fortsätta utvecklas.
 
2. Kommunen har planmonol vilket innebär att kommunen själva avgör prioriteringsgången i eventuella framtida planarbete där bolaget är inblandat.


Kommentarer
Postat av: Blå-Röd

Bra rutet Johan. Jag bor inte själv i Trekanten, men tycker OKQ8:s agerande är bedrövligt. Hade jag haft ett bensinkort hos dem så hade jag sagt upp det omedelbart.

2009-01-23 @ 13:29:50
Postat av: Anonym

Men situationen blev väl knappast bättre när (s)-regeringen tvingade vissa mackar att tillhandahålla "miljövänliga" drivmedel. Och vem skulle betala dessa investeringar? Jo, det skulle den stackars mackägaren.

2009-01-23 @ 13:59:05
URL: http://magnuspolitikblogg.blogspot.com/
Postat av: Johan Persson

Hej



Blå Röd: Tack för kommentaren! Jag har själv inget bensinkort av det märket...



Magnus Isaksson (m): Nu är det faktiskt inte det miljövänliga bränslet som är problemet i detta fall. Blanda inte bort korten.



JP

2009-01-23 @ 15:02:08
Postat av: m

Nej, det är i detta fall inte den sanslösa lagstiftningen som ni drev igenom kring tvång att tillhandahålla "miljövänligt" drivmedel som ligger bakom detta. Jag tycker dock att det är något paradoxalt att du rycker ut till en mackägares försvar när du är aktiv i samma parti som drev igenom tvånget att mackar ska tillhandahålla "miljövänliga" drivmedel, oavsett ifall det finns en efterfrågan eller inte, och som formligen avlövat glesbygden på mackar då dessa småföretagare inte har haft möjlighet att bära den kostnad som ni ålagt dem.

2009-01-23 @ 22:14:05
URL: http://magnuspolitikblogg.blogspot.com/
Postat av: Johan Persson

Svar till Magnus Isaksson (m):



Jag tror det är viktigt att vi får fram alternativa bränslen och har dem tillgängliga. Jag har fått uppfattningen att den borgerliga regeringen har samma uppfattning.



Mer paradoxalt för många på landsbygden är nog en regeringspolitik som inneburit fördubblade trafikförsäkringar och högre skatt på bensin. Det var ju knappast något man trumpetade om i valrörelsen. För många som bor på landsbygden och kanske måste ha två bilar har detta inneburit många tusenlappar extra per år.



JP

2009-01-24 @ 09:06:12
Postat av: Jonas Lööf

Hejsan

Tycker Kalmar kommuns initiativ är genialt att väna landsbygdens service genom att ställa krav på lösning i Trekanten för att bolaget i fråga ska få tillgång till attraktiv mark i centrala Kalmar. Bra jobbat - fler sådana konstruktiva initiativ!



Kanske möjligt med motsvarande samarbete över kommungränser för att säkerställa positiv utveckling i hela regionen?



Jonas Lööf

Projektledare Miljöfordon Syd och Energikontor Sydost

Ansvarig för inventeringen av stationerna i denna region.På grund av sjukdom är inventeringen försenad, men jag hoppas kunna presentera resultatet i mitten av februari.



2009-02-02 @ 09:01:11
Postat av: Jonas Lööf

Kommentar till Magnus Isaksson:

Landsbygdens bensinstationer hotas INTE i första hand av "kravet" på minst ett alternativt drivmedel. För att det ska bli aktuellt måste stationen på årsbasis sälja minst 1000 m3 drivmedel. Visst förekommer sådana stationer även på landsbygden men de är lätträknade. Och Trekanten berörs inte av det kravet! Största hotet för landsbygdens bensinstationer är i stället de låga försäljningsvolymerna i kombination med ytterst låga marginaler som gör att flertalet brottas med att få lönsamhet i sin station. Detta är en mycket tuff verklighet! Genom att ha butik/lanthandel, verkstad, m.m. i kombination med bensinförsäljning så fixar dessa entreprenörer trots allt att överleva i de flesta fall. Det är en yrkesgrupp som borde få flera klappar på axeln för deras insats och engagemang som som är guld värt för landbygdens överlevnad. Politiskt käbbel om vem som gjort på det ena eller andra sättet hjälper dem föga. Detta är fakta!



Magnus! Vet inte vad du anser vara det primära: att leta syndabockar på andra sidan blockgränsen eller att komma fram till konstruktiva lösningar som kan utveckla landsbygden?



Kan försvara dej till viss del för Johans svar ang. bränsleskatterna. Mycket tyder på att en s-regering hade höjt dessa skatter än mer. Men till er båda: varför kan inte blåa och röda samarbeta för en positiv utveckling?



Jag har gjort mitt val - jag vill se en levande landsbygd med tillfredsställande service - det är det primära för mig. Detta val innebär inte att jag är röd eller blå, utan att jag söker samverkan med de politiker som är beredda att diskutera frågan och göra något konstruktivt åt rådande situation. Tillsammans kan vi engagera bybor, bränslebolag, mackägare, andra företag, samhällsföreningar m.fl. och då kan vi få hela Sverige att leva!



Jonas Lööf

Projektledare Miljöfordon Syd och Energikontor Sydost



2009-02-02 @ 09:43:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0