Flyg, region & omställning

Det var riktigt roligt att läsa siffrorna som idag släpptes från Kalmar Airport när det gäller inrikestrafiken. Kalmar är regionens klart största flygplats och visar på plussiffror.

Antalet passagerare:

Kalmar - 149 447
Växjö - 116 539
Oskarshamn - 13 324

Jag hörde att centerns distriktsordförande Roland Åkesson i Mönsterås tyckte att regeringens besked i regionfrågan var bra. Det vill säga beskedet att Skåne och Västra Götaland blir permanentade som regioner. Han menade också att detta öppnade dörren för det framtida östra Götaland.

Jag vet inte vem det är han talar för när han menar att Kalmar län ska bilda region med Östergötland och Jönköping. För mig är fortfarande huvudspåret att hänga ihop med Kronoberg och Blekinge. Inte minst mot bakgrund av att vi nu bildar gemensamt universitet med Växjö. Det skulle vara väldigt märkligt att få en ny regiongräns mellan Kalmar och övriga södra Sverige.

Fick precis en sammanställning över antalet personer som nu är inne i Kalmar kommuns omställningspaket. Totalt är det 74 personer. 13 ytterligare har ansökt. Kommunen behöver minska sina kostnader och för att möjliggöra detta ute i förvaltningarna har vi detta omställningspaket som innebär att människor får pension/ersättning för att sluta. Kravet är att tjänsten inte ska återbesättas. Detta har varit väldigt lyckosamt vilket jag naturligtvis glädjer mig åt. Alternativet till detta hade varit att varsla medarbetare enligt turordningsreglerna... Det hade varken varit bra för samhället eller kommunen.

Kommentarer
Postat av: Pierre Nilsson

Ja kopplingen till Växjö är ju klockren i och med Linnéuniversitetet, men sen är frågan som sagt vilka mer som ska få vara med. Synd att Jönköping inte verkar vilja hänga med någon, annars hade det ju kunnat bli något spännande mellan Småland-Östergötland. Blekinge kanske kan få vara med också om de inte vill hänga med Skåne, vilket de inte får om Skåne blir en permanentad region. Småland-Blekinge-Östergötland. Det vore nåt.



Är det förövrigt inte lite dumt att gå vidare på detta sätt över huvud taget innan alla har bestämt sig? Tänk om någon blir utan partner? Vad gör man då? Märkligt, i alla fall när det finns många fler län som samtalar om detta på hög politisk nivå.

2009-01-28 @ 22:16:05
URL: http://skeptikoi.wordpress.com
Postat av: Elbe

Region

Klart att Kalmar skall hänga ihop med Kronoberg. Jag har svårt att acceptera stora organisationsbeslut/ EU beslut utan några lokala demokratiska "godkännande"- beslut."Aldrig, aldrig slites bandet mellan Kronobergs och Kalmar län". Inte ens när själva dj-vulen red med rykande gevär...

Så låter visan, och den säger ju ur det skall vara!

2009-01-29 @ 23:16:04
Postat av: Tip Top

Hej Johan,

Ser du Växjö-Kalmar som en region?

Jag ser snarare en sydostregion med Blekinge, Kalmar och Kronoborg.

Ronneby Flygplats är regionens mest trafikerade.

206940 passagerare flög från Ronneby under 2008.

Tänk då att 204864 av dessa reste inrikes.

Med den fakta är Kalmar flygplats INTE "regionens klart största flygplats"

Man ser de siffror man vill se.

2009-01-30 @ 12:59:23
Postat av: Blå-Röd

Sitter på X2000 på hemväg från Kastrup och surfar lite. Man hoppas ju innerligt på att vi åter ska få en flyglinje till Köpenhamn........

2009-01-30 @ 14:16:21
Postat av: Sebastian Hallén

I regionfrågan är vi faktiskt helt eniga, Johan. Det tror jag emellertid gäller över hela den politiska linjen i Kalmar kommun. När det gäller länsförbunden kan det vara en annan femma.



Kalmar behöver tala med en gemensam och tydlig röst i länet, i alla sammanhang.

2009-01-31 @ 00:48:02
Postat av: Jens

Nå Johan, ska du inte ändra ditt påstående att Kalmar skulle vara regionens klart största flygplats med tanke på att det visat sig faktum att Ronneby är mycket större?

2009-01-31 @ 14:43:14
Postat av: Johan Persson

Hej



Kul att regionfrågan väcker debatt. Jag delar Sebastian Halléns bild att det nog är så att vi över partigränserna i Kalmar är tydliga med att vi ska hänga ihop i sydost. Såg idag en artikel där Roland Åkesson (c) ville se hela småland och Östergötland i en region. Han kan väl inte vara omedveten om att Kronoberg är väldigt bestämt i sin uppfattning om att man vill gå ihop med Skåne?



När det sedan gäller flyget ändrar jag mig gärna. Jag hade inte med Ronneby i sammanställningen av den enkla anledningen att jag inte hade den statistiken. Ronneby är ju också en statlig flygplats vilket på senare år har inneburit att "konkurrensen" blivit mellan just Kalmar och Växjö. Syftet med min sammanställning var nog mer att visa hur viktig flygplatsen är för Kalmar, särskilt mot bakgrund av att vi inte har tåget som alternativ vilket man de facto har i Växjö.



JP

2009-01-31 @ 15:00:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0