Andra krönikan i Ölandsbladet

Kalkylen som slog fel



I veckan presenterade Reseguiden sin stora undersökning där nästan 8000 svenskar får ranka sommarstäder. Totalt väljs ett trettiotal städer ut. Kalmar har aldrig tidigare varit i närheten av denna lista men tog nu klivet rakt in på tiondeplatsen. I toppen finns Göteborg, Stockholm och Visby.


Den här listan är viktig. Betraktas man som en sommarstad av svenskarna så finns en grund att stå på för besöksnäring och upplevelser också under andra delar av året. 


Jag minns att jag stod och målade ute vid stugan i Kårehamn när förra årets undersökning presenterades, i radion noterades särskilt att Kalmar inte ens var med på listan. Efter nyheterna knäppte jag över till RIX FM som berättade att de även denna sommar skulle köra sina sommarsändningar från Liseberg. Båda nyheterna berörde. Jag hade  under 2007 tagit en kontakt med ledningen för RIX FM och försökt sälja in Kalmar som plats för deras sommarsändningar .   R eaktionen var ljum för att uttrycka det milt.


Under juli hade jag kontakt med gode vännen och programledaren Roger Nordin på Rix Morronzoo, detta inför stadsfesten då hela kanalen skulle komma ner till Kalmar med sin festival. Jag bad honom att lägga ett gott ord så att jag ånyo kunde få en konkret kontakt med marknadsavdelningen. I augusti kom mötet till stånd och sedan blev det nya möten i Stockholm.  


 Nu var intresset mycket större, inte minst på grund av att vi på ett konkret sätt kunde visa hur mycket folk som rör sig i regionen under  sommaren . Vi lockade med samarbetet mellan Kalmar, Öland och Glasriket, vi lockade med Susanne Reuter, Robert Gustavsson, Victoriadagen och Astrid Lindgrens värld. Vi visade helt enkelt ett paket av utbud som  det gick att göra väldigt bra radio på. Efter några veckors förhandlande så fick vi äntligen klartecknet  som innebar en flytt  av  sommarsändningarna  från västkust till ostkust. Detta innebär att 1.2 miljoner lyssnare varje dag under 35 dagar kommer att få höra och lyssna till upplevelser i Kalmar och i övriga regionen. Självklart så kostar detta en slant, totalt 600 000. Denna summa delas mellan Kalmar kommun och Regionförbundet. Min uppfattning är att vi kommer få tillbaka denna summa med råge både denna sommar och framåt genom att fler upptäcker vår fantastiska region.


Nationell radio tillsammans med satsningen på Kalmar slott och Svensson Svensson i Krusenstiernska gården hade jag trott skulle ge en listplacering i Reseguiden under nästa år.  Min kalkyl ställdes därför helt på ända när vi redan denna sommar går in som raket på listan. Jag får ödmjukt konstatera en misslyckad kalkylering....


När sändningarna drar igång kommer jag med en enkel ceremoni överlämna en gatuskylt med texten "Rix FM platsen". Det var något jag lovade i en direktsändning under förra sommaren. Senare, i samband med Stadsfesten kommer vi fortsätta att döpa gator efter nu levande personer. Vi har i Kalmar valt att hylla människor som har gjort någonting bra för kommunen, förra året fick bland annat Nanne Bergstrand en gata. En del, i detta land präglat av Jantelagen, tycker detta är helsnurrigt. Jag tycker vi i ännu högre utsträckning ska passa på att tacka folk medan de är i livet, det är ju då de har glädje av att bli hyllade för en god insats.    


Jag är inte förvånad över att det blev nej i folkomröstningen om en kommun. I Borgholm blev det ett knappt ja medan det i Mörbylånga blev ett mycket tydligt nej. Jag tror huvudförklaringen till detta är tre. 


1. I Borgholm var samtliga av de tre ledande politikerna överens om att ett ja var bra för kommunen. I Mörbylånga ändrade sig komunstyrelsens ordförande och blev motståndare. Det är klart att man som kommuninvånare drar öronen åt sig om den ledande politikern inte längre tror på idén. 


2. Jag tror många invånare i Mörbylånga kommun är livrädda för Per Lublin. När han under valrörelsen meddelade att han skulle göra livet surt även i en gemensam kommun så var det nog många som i ren fasa tog en nej-valsedel. Lublin lyckades ju därmed i sitt uppsåt. 


3. Väldigt många, framförallt i området kring Färjestaden, har Kalmar som arbetsplats. För dem känns det bakvänt att diskutera samgående med Borgholm. 


Det var en hastig och snabb analys. Säkert finns det fler orsaker som gjorde att väljarna röstade som de gjorde. Nu får man snabbt lägga denna fråga bakom sig och i respektive kommun göra vad man kan för att möta de utmaningar man står inför. 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0