Hur gör de borgerliga?

Under helgen har P1 programmet Kaliber avslöjat det föga oväntade. Nämligen att Sverigedemokraterna utåt sett försöker ge en bild av att man inte är ett rasistiskt parti medan man i de interna samtalen är precis det.

Jag är tveksam till om Sverigedemokraterna klarar av att komma in i riksdagen nästa val. Det är jag av flera skäl men lågkonjunkturen och det faktum att vi kommer att ha två block som tydligt står mot varandra tror jag är saker som gör att SD inte kommer lyckas med sitt mål.

Om olyckan skulle vara framme inställer sig dock frågan som statsminister Fredrik Reinfeldt hittills vägrat svara på. Nämligen om en borgerlig regering kan tänka sig att regera som minoritetsregering med Sverigedemokraternas stöd. Vi har från vår sida givit ett klart och tydligt besked på den punkten. Jag misstänker att journalisterna knappast kommer att nöja sig med hummanden från statsministern när det börjar närma sig val.

Samma fråga kan man naturligtvis ställa sig lokalt. De borgerliga partierna kommer sannolikt inte lyckas att ensamma få egen majoritet. Om Sverigedemokraterna blir tungan på vågan. Hur gör då de borgerliga partierna? För vår del är beskedet väldigt tydligt, då blir det opposition eller majoritet över blockgränserna.

Kommentarer
Postat av: Thoralf A

Bra att du ger klara besked till de socialdemokratiska väljare.

Vilket parti utav allianspartierna har du tänkt samarbeta med om Sverigedemokraterna blir vågmästare?



Om jag får gissa så är det centerpartiet du har i bakhuvudet. Det är väldigt bra att väljarna får veta dessa förutsättningar innan valet. Att en röst på centerpartiet kan innebära vänsterstyre ännu en mandatperiod i Kalmar kommun.

2009-03-30 @ 19:09:04
URL: http://thoralf.se
Postat av: Monica Bengtsson

Jag blir faktiskt förvånad över ditt inlägg. Det skapar en försmädlig bild som enbart är till för att skada. Det visar också att det där med att lyssna på andra företrädare inte har högst prio. Det finns iallafall flera från ditt parti, som vid ett flertal tillfällen uttryckt uppskattning över mina inlägg när vi haft debatter mot SD-politik i fullmäktige. Jag trodde faktiskt att vi hade en gemensam hållning - men nu börjar man ju undra var du själv står. /Monica B

2009-03-31 @ 22:06:48
Postat av: Johan Persson

Hej



Bästa Monica. Jag vet inte hur du läser mitt inlägg. Vi är solklara i våra besked både på nationell och lokal nivå: Vi kommer inte att sätta oss i ett styre som vilar på Sverigedemokraternas stöd. Då går vi i opposition eller söker en bred lösning över de traditionella blockgränserna. Vad är det för försmädligt i detta? Är det försmädligt att begära ett rakt svar från er? På nationell nivå hummar statsministern. Vad har ni för besked att ge lokalt? Det kan ju faktiskt inte vara så svårt att svara på.



JP

2009-04-01 @ 09:40:06
Postat av: Thoralf A

Johan, du glömde svara på min fråga om vilket av allianspartierna du tänkt samarbeta med. Är det Anders Andersson och Centerpartiet eller är det något av de andra allianspartierna FP, KD eller till och med Moderaterna.

Jag är fullständigt övertygad om att väljarna vill veta detta!

2009-04-02 @ 08:32:11
URL: http://thoralf.se
Postat av: Johan Persson

Hej Thoralf



Den frågan går idag inte att svara på. Det är ju inte heller jag som bestämmer det i ett sådant läge. Det blir en fråga både inom mitt parti och i respektive parti i övrigt.



JP

2009-04-02 @ 11:31:40
Postat av: Thoralf A

Jo, men Johan det är ju i princip samma hypotetiska fråga som du ställer krav på att alliansen skall svara på om SD blir vågmästare i riksdagen.



Men du har väl en egen uppfattning i frågan när det gäller lokal nivå som du kan redovisa. Vilket av allianspartierna har du tänkt dig ett samarbeta med om SD blir vågmästare i Kalmar kommunfullmäktige?

2009-04-02 @ 12:31:07
URL: http://thoralf.se
Postat av: Thoralf A

Johan, jag väntar på ditt svar.

2009-04-06 @ 12:47:44
URL: http://thoralf.se
Postat av: Anonym

Johan, när du talar om alternativet med en koalition över blockgränserna så låter det lika enkelt och banalt som att köpa en liter mjölk.



Men väljarna då? Hur har dessa informerats om dennaa politik? För Ni mörkar väl inte politiken inför väljarna?

Och hur är det med de borgerliga partierna, ska dom nu sitta i samma styre som kommunisterna?



Föreligger någon hemlig överenskommelse, eller finns det inga skillnader i politik mellan t ex centern ch kommunisterna?



Hur är det med centern, tror Du att dom nu kan tänka sig kollektivjordbruk - och Kd kan det vara möjligt att dom nu gr med på V:s krav på koncentrationsläger för präster och predikanter?



Eller är det egentligen ingen skillnad mellan PK-partierna, så att det så att säga bara är att tuta och köra? Kanske det är så att Ni PK-ister helt enkelt har mörkat hela politiken för oss väljare?

2009-04-24 @ 22:35:15
Postat av: Dr Livingsteen

Jag väntar på mitt inlägg för inte kan de vara så otänktbart att företrädare för demokratin raderar inlägg som blogginnehavaren inte tycker om! Egoistiskt om än förståeligt med tanke på de få kommentarer här finns.

Det kan också vara så att du Johan Persson are so full of shit så att ingen längre bryr sig om vad du skriver

2009-04-25 @ 14:14:26
URL: http://ilyameyer.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0