Föräldrarnas plånbok ska ej avgöra

Jag har full förståelse för att våra kommunala skolor vill profilera sig för att därmed locka elever. Stagneliusskolan har under många år varit framgångsrika i det arbetet. Därför är debatten om skolresor till Italien väldigt olycklig. Det finns en tydlig lagstiftning om att skolresor av detta slag inte får finansieras genom att man tar ut avgifter på den nivå som nu diskuteras, minst 5 000 kronor. Om detta går det inte slira. Lagstiftning är lagstiftning.

När nu gymnasieförbundets ordförande och ansvarig rektor inte inser detta så har vi ett problem. Det är inte någon enskild förälder som har ringt och varit kritisk till detta, det är flera. Av 58 elever är det 29 som följer med på resan, det om något borde väl vara en tankeställare. Gymnasieförbundet ska nu ta fram en policy kring hur detta ska skötas framåt, det är väl bra men i grunden skulle väl den policyn kunna sammanfattas i en mening. Vi kommer från och med nu följa aktuell lagstiftning.

Då kan man ju fråga sig varför jag och många med mig är så kritiska.

Jo, det handlar om något så grundläggande att vi inte ska ha en skola där tjockleken på föräldrarnas plånbok ska märkas. Jag har många bekanta som lever ett liv där fokuset handlar om att få pengarna att räcka till mat och hyra varje månad. Hur tror ni att en förälder känner sig i det läget när ens barn kommer hem med ett brev om en skolresa som kostar flera tusen? Hur känns det för den enskilda unga människan att inför kompisar förklara att min mamma eller pappa inte har råd att låta mig följa med?

Skolan ska vara öppen för alla. Jag är livrädd för om diskussionen kring denna skolresa sänder en signal till enskilda föräldrar och ungdomar som går ut på att man bör avstå från att söka sig till en viss skola på grund av att man där arrangerar skolresor som kostar pengar. Det om något är en fråga som gymnasieförbundets ordförande borde fundera på.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej



Jag måste säga att jag verkligen delar din uppfattning i den här frågan. Vad lever dom i för värld egentlien? Snacka om att införa klassamhället!!!!

2009-03-17 @ 21:28:03
Postat av: Hans Karlsson

Du får styra upp detta. Kommunen äger väl gymnasiumen? De måste väl lyssna på vad ni som politiker tycker. Annars är det väl bara att lyfta väck de höga potentaterna?



Hans Karlsson

2009-03-17 @ 21:29:45
Postat av: Elev Stagneliusskolan!

Lagstiftning må vara lagstiftning men kan man inte se en annan sak av sidan och fundera på hur man kan göra för att fler elever ska få åka iväg? Allt jag hör i debatten är att det går inte, dom får inte osv osv. Lägg hälften av den energin på att arbeta fram hur man kan göra för att fler ska få ta del av resorna?

Som en som har tagit del av dessa studieresor vill jag påpeka att mina föräldrars plånbok är på något sätt inte tjock.

Sedan är det en fantastisk möjlighet att ens få åka iväg på dessa resor! Jag vet att många elever på andra skolor saknar detta.

Vad jag också är nyfiken på är hur många av eleverna som inte åkte med VILLE inte åka med? Jag har själv inte åkt iväg på flertalet på grund utav att jag inte har velat. Trots detta hamnar alla under kategorin har inte råd. Prata med eleverna på skolan och hör vad dom har för tankar och åsikter. Är det inte deras röst som borde räknas? Jag tycker inte att man ska dra slutsatser baserat på vad några har sagt, då det finns 1100 elever på Stagneliusskolan och då kan man med lite enkel matematik räkna ut att det borde finnas drygt 2200 föräldrar.

Sen att skolan ska vara kostnadsfri går jag inte alls på. Pratar man om att studieresor kostar då borde man ta upp allt det andra också. (Redan på lågstadiet börjar det med hetsen att samla in pengar till klasskassan... Fråga vilken förälder som helst..)

2009-03-19 @ 16:18:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0