Daglig verksamhet och stadsmissionen

Har idag varit lite halvledig vilket bara har inneburit ett par timmars jobb. Efter att ha läst utkast till budget så bar det iväg till Stadsmissionen som på söndag fyller tio år. Eftersom jag då är bortrest så passade jag på att lämna en present redan nu. Stadsmissionen i Kalmar är något som vi kan vara väldigt stolta över.

Därefter åkte jag mot Prästgårdsvillan som ären daglig verksamhet för äldre. Där fick jag äran att klippa bandet till deras nya vardagsrum som äntligen fått nya tapeter och slipat golv. Sist jag var där pratades det mycket om det gamla Kalmar. Jag passade därför på att lämna över Göran P Adolfssons bok om Jeansson-dynastin. Den presenten uppskattades verkligen. Denna form av daglig verksamhet för äldre är så väldigt uppskattad och viktig, det är något som vi verkligen ska slå vakt om även om allt i dessa tider ska kategoriseras in i välfärdens kärna eller ej.
 
Denna mycket märkliga indelning av offentlig verksamhet får jag återkomma till. Det är nämligen så lätt att säga men när man frågar om vad som i så fall ska tas bort så blir listan väldigt tunn... 

Kommentarer
Postat av: Bjarne Ritzén

Bäste Johan Persson!

Du skriver:"Denna mycket märkliga indelning av offentlig verksamhet får jag återkomma till. Det är nämligen så lätt att säga men när man frågar om vad som i så fall ska tas bort så blir listan väldigt tunn..."



Anledningen till detta Ditt uttalande om tunn lista är väl att det kommunala etablissemanget tillsammans med kalmarandan är så fundamentalt cementerat i gamla spår att det svårligen går att rubba.

Det är nog inte bara jag som med viss spänning och stor nyfikenhet väntar på att Du återkommer i detta ärende som Du lovar.

Vänligen

2009-05-15 @ 15:45:54
Postat av: Bernt Johan PAIF

Kom bara in på datorn tränar på den är för gammal för detta men är ganska ungdomlig. Har läst om Dig. Häls. o lycka till fortsättningsvis. Bernt Johan fortvarande lite aktiv i din fotbollsgrund i PAIF.

2009-05-15 @ 23:39:16
Postat av: Bernt Johan Persnäs AIF

Ingen komentar ville bara hälsa. B.Johan

2009-05-15 @ 23:42:37
Postat av: Johan Persson

Hej!



Bernt: Kul att du hörde av dig. Härligt att du kämpar på i Persnäs AIF, det är en fin förening som knappast skulle överleva utan eldsjälar som dig. Ha det så bra!



Bjarne: Ja, jag tycker det är intressant att många så kallade debattörer och också politiker slänger sig med att det bara är att "ta bort delar av den kommunala verksamhet." Det är dock väldigt sällan som man ger exempel på vad det är som ska tas bort. Jag har inga bekymmer med att göra en lista på sådant som inte är lagreglerat i en kommun. Det är stöd till föreningslivet, träffpunkter för äldre, fritidsgårdar, öppna förskolor, bibliotek i ytterområden, familjecentraler och mycket mer.



Jag är inte beredd att lägga ned all den verksamheten för att kunna pressa fram några ören i skattesänkning. Jag är nämligen övertygad om att det kostar mycket mer på lång sikt att ta bort till exempel fritidsgårdarna i en kommun. Om den verksamheten kan innebära att en enda ung människa inte blir kriminell eller får drogproblem så är det betalt. För att inte tala om vad den enskilde och dennes familj har tjänat.



JP

2009-05-17 @ 21:21:28
Postat av: Bjarne Ritzén

Bäste Johan persson!

Du skriver:"Jag är inte beredd att lägga ned all den verksamheten för att kunna pressa fram några ören i skattesänkning".



Det är inte tal om att lägga ned all kommunal verksamhet som inte är lagstadgad. Ditt exempel med fritidsgårdarna är ett dåligt och svagt argument och borde förpassas dit det hör dvs till gruppen politiska vulgärargument.

Det vore synnerligen märkligt om den kommunala verksamheten och organisationen har kunnat öka oavbrutet sedan 1971 i kommunen utan att inte en enda funktion eller verksamhet som i dag bedrivs skulle kunna minska eller helt ta´s bort. Din vägran att göra en förutsättningslös analys över den kommunala organisationen höjer inte trovärdigheten i detta.



Du klagar på att "ingen kan ange" en enda verksamhet som är onödig. Visst, det går alltid att ange mer eller mindre goda skäl för en verksamhet men vad det är frågan om är att prioritera något som den samlade vänstern har svårt för eftersom den som en målsättning har att slussa så mycket som möjligt av samhällets resurser genom de statliga och kommunala byråkratierna.



Det är Du som leder majoriteten och när det nu kniper är det Du som skall ange var det går att spara av randverksamhet. Ta t ex att börja med de kommunala studiebesöken till utrikes orter. Där ligger det ju några miljoner och skvalpar.

Vänligen

2009-05-18 @ 23:03:17
Postat av: Blå-Röd

Bortrest? Götet? Stod inte du i Slottskogsvallen och tittade på Göteborgsvarvet i lördags Johan?

(Drygt 1:38. Nöjd.)

2009-05-19 @ 07:53:30
Postat av: Johan Persson

Hej Bjarne!



Jaså fritidsgårdarna är ett dåligt exempel på icke-lagstadgad verksamhet. Jag som lever i den kommunala vardagen vet att det INTE är så. Är det någon som det nu sparas på så är det just den typen av verksamhet.



Sedan tycks du ha hittat några miljoner som vi tydligen reser för. Jag kan försäkra dig och alla andra att OM de hade funnits så hade de dragits in omedelbart.



JP

2009-05-19 @ 09:20:09
Postat av: Johan Persson

Blå röd!



Jo, du såg rätt. Jag var en av de som satt i den fantastiska slottskogen och tittade på alla duktiga löpare. Jag är verkligen imponerad över din tid. Jag hade varit glad om jag klarat samma sträcka på runt två timmar.



Göteborgsvarvet är ett fantastiskt evenemang som verkligen fyller staden. Jag har lat ut lite krokar om en halvmara i Kalmar. Det finns ingen motsvarighet, vad jag vet, på ostkusten under augusti/september. Vore kanon att kunna få ett sådant arrangemang här hos oss. Det skulle dessutom ge en eller flera idrottsklubbar välbehövliga inkomster.



JP

2009-05-19 @ 09:23:12
Postat av: Blå-Röd

Vi har ju faktiskt redan Sveriges näst största marathon-lopp efter Stockholm Marathon. Fast det är klart, om man ska vara med bland de drygt 500 som springer måste man först simma nästan fyra kilometer, och cykla drygt 18 mil. (www.kalmartri.com)



Annars kanske man kan utveckla Kalmar Midsommarlopp, som startade i fjol.

(www.kalmarmidsommarlopp.se)



2009-05-19 @ 12:29:26
Postat av: Johan Persson

Hej



Jo, jag är fullt medveten om Thriathlon i Kalmar. Det betyder oerhört mycket för oss. De som är engagerade gör ett kanonjobb. Min fundering var om man skulle kunna genomföra en halvmara i denna del av Sverige. Vi är ju inte så många som klarar simning och cykling också...



JP

2009-05-25 @ 11:16:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0