Positiv befolkningsutveckling

Enligt de senaste uppgifterna från Kommuninvånarregistret (KIR) var vi i förra veckan (vecka 19) 61811 personer i Kalmar kommun. Det innebär en folkökning med ca 120 personer sedan årsskiftet.

Vid samma tid förra året var det en minskning med ca 40 personer.

Under helåret 2008 ökade Kalmars befolkning med 160 personer medan befolkningen i hela Kalmar län minskade med 437.

Håller trenden från årets första månader i sig så kommer befolkningsökningen i år att bli mycket större än vad den var under 2008.

Kommentarer
Postat av: Bjarne Ritzén

Bäste Johan Persson.

Hur ser Du på möjligheten att nå det befolkningsmål som du uppsatt för kommune?

Vänligen.

2009-05-12 @ 16:58:45
Postat av: Bjarne Ritzén

Bäste Johan Perssson.

Det befolkningsökningsmål som Du satt upp verkar inte infrias. Hur avser Du hantera den uppkomna situationen med oförändrat befolkningstal i kommunen?

2009-05-12 @ 17:30:32
Postat av: Johan Persson

Hej



Det mål som jag ansvarar för finns i budgeten för de kommande åren och det innehåller en befolkningsökning med 200 personer per år. Det verkar vi kunna nå med lite råge om utvecklingen hittills i år håller i sig.



Om det är målet om 70 000 invånare du far efter så får jag göra dig besviken. Det var inte jag utan min företrädare som tillsammans med det lokala näringslivet satte detta mål till år 2014. Mitt bidrag till detta har varit att ta bort årtalet eftersom det inte bedömdes som realistiskt.



Målet om att Kalmar ska nå 70 000 invånare kvarstår dock, jag tycker det är viktigt att ha ett mål att sträva efter. Jag utesluter inte att vi framåt och gemensamt mellan politik och näringsliv ska sätta dit ett årtal igen men där är vi inte än.



JP

2009-05-12 @ 20:20:15
Postat av: Riddarn

Och om man jämför med Kalmars jämförelsekommuner så är Kalmars befolkningsökning ringa.



2009-05-12 @ 20:20:59
Postat av: Johan Persson

Bäste riddare!



Det är därför det är så viktigt att:

1. Få ytterligare tryck på bostadsproduktionen.

2. Få bättre infrastruktur och större arbetsmarknadsregion, läs 45 minuter till Växjö.

3. Bra utveckling på arbetsmarknaden, här har vi den bästa utvecklingen hittills.

4. Skapa ett Kalmar som är trevligt med mycket evengemang, nöjen, kulturmiljö och sedan marknadsföra det.

5. Ha ett gott företagsklimat.

6. Vara fyllda av entusiasm och framtidstro.



Ingen kan påstå annat än att vi är på rätt väg när det gäller områdena ovan. Mer behöver dock göras och det kommer också göras. Vi ska framåt. Utvecklingen styrs inte av ödet.



JP

2009-05-12 @ 20:28:08
Postat av: Bjarne Ritzén

Bäste Johan Persson!

Du skriver:"Om det är målet om 70 000 invånare du far efter så får jag göra dig besviken. Det var inte jag utan min företrädare som tillsammans med det lokala näringslivet satte detta mål till år 2014. Mitt bidrag till detta har varit att ta bort årtalet eftersom det inte bedömdes som realistiskt."



Johan Persson, om jag förstår Ditt uttalande rätt så frånsäger Du Dig allt ansvar för vad socialdemokraterna i Kalmar kommun sade, gjorde och underlät att göra före tidpunkten för för Ditt makttillträde. Innebär det att Du tar avstånd från allt vad som socialdemokraterna i Kalmar gjorde och icke gjorde före Ditt makttillträde?



Frågeställningen är intressant och av viss betydelse eftersom det innebär att socialdemokratin i Kalmar inte har någon som helst kontinuitet utan är helt beroende på vem som tror sig sitta vid rodret. I sanning en viktig information inför kommande val.

Din karriär helt innanför partiets skyddade murar säger nämligen mej att Du har en synnerligen svag kunskap om det svenska samhällets förutsättningar och betydelse för dess medborgare.

Kanske något att fundera över innan man höjer rösten.

2009-05-15 @ 17:04:19
Postat av: Johan Persson

Hej



Jag kommenterade det faktum att du påstod att jag satt upp ett befolkningsmål. Eftersom jag är en ödmjuk och serviceinriktad person så redogjorde jag för när och hur detta mål kom till. Detta får Ritzén att som vanligt höja tonläget och gapa om partiets skyddade murar. Om man seriöst fösöker svara på ett inlägg och sedan ständigt får dessa utfall till svar så är det klart att man börjar fundera över hur meningsfullt det är att överhuvudtaget föra en diskussion.



JP

2009-05-17 @ 21:28:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0