Nu är det Kvarnholmens tur!

I helgen har jag blivit nedring av människor som uttryckt sin förvåning över lördagens tidningsartikel i Barometern där det stod att den så kallade alliansen ihop med miljöpartiet skulle stoppa alla markreservationer i centrala Kalmar. Jag måste tillstå att jag blev lika förvånad. I december togs beslut om dessa markreservationer och nu är det aktuellt med en förlägning i avvaktan på att planarbetet fortsätter. Under söndagen fick jag dock bekräftat att moderaterna nu svajat tillbaka och vill bevilja en förlängning. Varför man då skriver protkollsanteckningar ihop med de andra och förordar ett stopp är en ju en fråga man kan ställa sig...

Jag är helt övertygad om en sak och det är att utan investeringar i form av bostäder, parkeringshus, handel och kontor i centrala Kalmar så kommer Kvarnholmen att sakta men säkert dö.

Samtidigt, och det är grundläggande, kommer varken jag eller någon annan att acceptera att Kvarnhomens unika karaktär inte bevaras. Hela det planarbete som nu pågår handlar om hur man ska förena en utveckling med det faktum att i princip hela centrum är ett riksintresse. Kvarnholmen tillsammans med slottet är våra pärlor, naturligtvis ska den miljön värnas.

Jag kan dock inte se att exempelvis en asfalterad pakeringsplats är något som absolut inte får röras eller miljön i vår gästhamn. Tvärtom upplever jag ett stort intresse från Kalmarborna att det ska byggas och utvecklas.

En stad som har lyckats förena en fin kulturmiljö med utveckling är Helsingborg. Här har man byggt i en del av hamnen. Denna byggnation har inneburit ett väldigt lyft för alla Helsingborgare, numera finns exempelvis en strandpromenad som knyter ihop centrala Helsinborg med Sofiero slott. Självklart kommer investeringar i centrala Kalmar att ge sådana positiva effekter också här.

Jag tar gärna en generaldebatt om huruvida vi ska satsa på Kvarnholmen eller låta Kalmar centrum dö sotdöden. Hittills har det investerats för över en miljard i Hansa City. Nu är det Kvarnholmens tur!

Kommentarer
Postat av: Thoralf A

Hej Johan



Kan du förklara hur Barometerns (Gota Media) mediahus gör Kvarnholmen mer attraktivt för Kalmars innevånare.



Är det inte projekt av helt annan karaktär som behövs för att göra Kvarnholmen attraktivt i förhållande till Hansa City.



Är det inte så att just ett projekt som Mediahuset eller Länsförsäkringars kontorskomplex som kommer att leda till att Kvarnholmen kommer att dö just sotdöden.

2009-10-25 @ 22:53:33
URL: http://thoralfalfsson.webblogg.se/
Postat av: Johan Persson

Hej



I den övergripande plan för hela centrum som är på väg fram så skapas möjligheter för väldigt mycket bostäder men också kontor och verksamhet. Allt detta tillsammans stärker Kvarnholmen sedan ska utformningen av detta göras på ett sätt så att det tar hänsyn till exempelvis riksintresset.



Mot bakgrund av att varken denna plan eller detaljplan är framme när det gäller Gota media så är jag förvånad över din tvärsäkerhet. En sak är dock klar. Blir Kalmar centrum rikare om vi tappar ytterligare ett huvudkontor?



JP

2009-10-26 @ 07:06:36
Postat av: Thoralf A

Hej Johan



"Blir Kalmar centrum rikare om vi tappar ytterligare ett huvudkontor?"



Om Gota Medias mediahus står och faller med att det byggs på Kvarnholmen blir jag mycket bekymrad. Har vänstermajoriteten redan lovat bort detta område till Gotia media?



På din fråga anser jag att den först kan besvaras när vi vet vad vi får istället när Barometern/Gotia Media flyttat från Kvarnholmen och deras fastighet sålts och omvandlats till någon annan verksamhet.



Men du kanske redan har svaret?



2009-10-26 @ 08:01:55
URL: http://thoralfalfsson.webblogg.se/
Postat av: Johan Persson

Hej



Kommunstyrelsen gav i full enighet en markreservation till Gota media i slutet av förra året. Exakt utformning och avgränsning av detta sker först i den fördjupade översiktsplanen, sedan i detaljplan och sist i bygglov. Det finns med aandra ord väldigt många kontrollposter för detta och andra byggnationer.



Jag har ingen uppfattning om vad Gota media ska göra med sitt gamla tidningshus. Om ett tidningshus vore det enda som skulle ske i Kalmar centrum är din fråga relevant, nu är det ju dessbättre inte så. Jag ser framför mig fler bostäder, parkeringsanläggningar och mer verksamhet. Med detta som grund kan Kvarnholmen utvecklas i framtiden.



JP

2009-10-26 @ 08:29:29
Postat av: Blå-Röd

Jag tänkte också tycka lite här:



Jag har inget emot att staden förtätas och att Kvarnholmen bebyggs. Dock bör det ske med försiktighet, med tanke på Kvarnholmens karaktär, precis som du skriver Johan. De arkitektförslag som presenterats för Gota Media är spännande och vackra. Men jag tycker definitivt inte att de hör hemma i en stadskärna som Kalmars. Den moderna arkitekturen tycks ha hoppat 35-40 år tillbaka i tiden. Nu är det fyrkantiga lådor som gäller, inte helt olika Domusbyggena på 60-talet. Och hur lång tid tog det innan man ångrade dessa och började bespotta dem? 10 år? Jag är rädd att vi kommer att få uppleva något liknande med Gota Medias bygge (om det genomförs). Stilen stämmer inte alls in i 1600-talsomgivningen.



Jag har en god vän som är arkitekt och som försvarar dessa och liknande byggen. Han påpekar lite fint att jag faktiskt måste förstå att arkitekter har lång utbildning och erfarenhet och därigeno helt enkelt vet bättre än lekmän som mig. Mitt enkla svar blir att kunskap och erfarenhet inte alltid går hand i hand med god smak.



Bygg gärna, men bygg snyggt!



Bristen på parkeringsplatser kommer dock alltid att vara den största stöttestenen för Kvarnholmens utveckling. Fler människor som lever och arbetar på Kvarnholmen kräver fler parkeringsplatser. Enkel matematik.



I övrigt tror jag att Kvarnholmen kommer att stå sig ganska bra i konkurrensen mot Hansa City. Det nya modehuset är ganska intetsägande. De mysiga kaféerna och udda småbutikerna kommer aldrig att hamna i köptempel som detta. Där ligger Kvarnholmens konkurrensfördel: Unika butiker och mysig miljö. Varför inte damma av det gamla förslaget att glasa in storgatan från larmtorget till stortorget, och två kvarter av Kaggensgatan också?



Gör parkering av Stortorget. Där har vi ett typexempel på att arkitekter inte alltid vet bäst. Det som skulle bli ett livaktigt torg blev istället ännu mer dött än tidigare. Och lägger man hela torget fullt med runda stenar som knappt går att gå på utan att vricka sig så inbjuder ju inte detta till några längre promenader där...



2009-10-26 @ 09:16:58
Postat av: Thoralf A

Tack för dina "uttömmande" svar på mina frågor.

2009-10-26 @ 12:49:17
URL: http://thoralfalfsson.webblogg.se/
Postat av: Johan Persson

Hej Blå Röd



Några snabba svar:



- Vi tycks vara överens om behovet av byggnation. Byggnationen för Gota Media ska vandra både genom detaljplan och bygglov innan det byggs. Jag vill därför avvakta den processen innan jag har synpunkter på snyggt eller ej.



- Ja, det behövs fler parkeringsplatser. I den fördjupade översiktsplanen som är på väg fram tas ett samlat grepp kring detta. Utan detta helhetsgrepp har det varit omöjligt att föra annat än en teoretiskt diskussion om både bostäder och parkeringsfrågan. För mig är det en gåta att man inte tidigare har tagit detta samlade tag kring centrum.



- Ja, jag tror också Kvarnholmen kan överleva men det kräver investeringar i form av bostäder, strandpromenader, p-hus etc.



- Vi skulle aldrig få bygglov för parkeringar på stortorget. Myndigheterna över kommunen accepterar till nöds en tillfällig parkering kring jul.



JP

2009-10-26 @ 12:52:53
Postat av: Färglös

Håller med Johan!

Troligtvis innebär etableringen av alla intetsägande kedjeföretag i Hansa City att deras butiker på Kvarnholmen försvinner och då får vi förhoppningsvis ett mycket mer varierande och personligt utbud i centrum. Tyvärr är restaurangerna på Kvarnholmen riktigt dåliga. Om dom samtidigt vaknar blir centrala Kalmar riktigt konkurrenskraftigt.

2009-10-28 @ 21:33:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0