Pensionärsskatten måste bort!

Nu har regeringen berättat vad man vill göra för pensionärerna under nästa mandatperiod. Beskedet är att en tredjedel av pensionärsskatten ska tas bort om alliansen vinner valet.

Det beskedet lär inte ge några röst-svallvågor bland pensionärerna. Naturligtvis ska pension och lön beskattas lika. Att det finns stöd för den socialdemokratiska uppfattningen i denna fråga visar sig med all önskvärd tydlighet i mätningen nedan.

Novus Opinion ställde följande fråga:

”Tycker du att det är rätt eller fel att pensionärer betalar mer i skatt än löntagare?”

89 procent svarade att det är fel.
6 procent tyckte att det var rätt.
5 procent svarade "vet ej".

Kommentarer
Postat av: Elbe

Hej!

Det här inlägget hör kanske inte in under denna rubrik eftersom jag är en nöjd pensionär men ändå bekymrad över Kalmars hantering av "universitetsfilialen". Någon måste ta tag i oredan och sätta stil på Kalmars agerande. Det är för många klavertramp från Kalmars sida för att det skall vara godkänt. Men som Krönmark sa: det låter lika illa att klampa in i klaveret som att ta sig ur detsamma. Det gäller nu att vi tar oss ur klaveret utan för mycket oväsen och andra dumheter.



Den gamla devisen gäller eljest: Goda ideer föds i Kalmar och förverkligas i Växjö.



Klavertramp är det när:

Linnéuniversitetet har inte ens ett halvår på nacken. Redan är den interna diskussionen ute på nätet. Ingen- absolut ingen - tjänar på detta, inte ens hyenorna. Jag har dessvärre inte trott på denna lösning med Växjö och Kalmar. Det är kanske att ge Högskolan i Kalmar en sista chans innan nedläggning. Och det första Kalmar gör är att dra igång en dåraktig lokaldiskussion och nu går både Mr "rektor" och facket ut med sina missförstånd i media. Lösningen med universitet i Växjö och Kalmar kommer nog inte att hålla mer än ett par år. Och sedan sitter Kalmar med Svarte Petter i form av dyra lokaler och akademisk personal som är omotiverad och i det närmaste oduglig. Men en personal som i lugn och ro kan njuta av havsutsikten! Alltmedan Växjö-folket gnor på.

Som det duktiga kommunalråd du är anser jag att det är din plikt att styra upp Kalmars agerande i tokeriet. Nu handlar det verkligen om benchmarking!!!

2010-03-28 @ 21:15:49
Postat av: Nyspråk var e' här!

OK, Johan, ifall du nu tycker att det är fel med differentierad skatt, så kanske du kan förklara varför Kalmars pensionärer betalar 0,87%-enheter mer i skatt i Kalmar än riket i övrigt. När ska "pensionärsskatten" i Kalmar kommun tas bort?

2010-03-29 @ 09:10:39
Postat av: Johan Persson

Hej



Elbe: Enligt min uppfattning bör man diskutera mer MED varandra istället för att prata OM varandra i tidningen.



Nyspråk: Jag hade varit lika upprörd om vi i Kalmar hade haft en särskild pensionärsskatt. Nu har vi dessbättre inte det. Istället har vi en allt bättre ekonomi, hög kvalité på verksamheten och en begynnande framtidstro. Jag sänker gärna skatten men inte med lånade pengar. På samma sätt tycks alla partier lokalt resonera. Vi är ju överens om skattesatsen i Kalmar. Åtminstone i kommunfullmäktige, i retoriken är det som vanligt annorlunda för en del.



JP

2010-03-29 @ 11:10:11
Postat av: Johan Persson

Nu säger jag som min dotter: Du snackar geggamoja!



Om det är borgerlig politik att ha ordning och reda på ekonomin både i kommunen och de kommunala bolagen undrar jag vad du kallar den borgerliga regeringens politik? Där lånar man till skattesänkningar..



De borgerliga i Kalmar har sannerligen inte lagt några skarpa förslag när det gäller ekonomin.



JP

2010-03-29 @ 14:13:13
Postat av: Carl

Johan!



Ja, statsbudgeten går inte ihop sig, det är ett visst underskott, men det är det även i Socialdemokraternas skuggbudget. Statsbudgeten ska inte gå ihop under en lågkonjunktur Detta är inget konstigt, det är hederlig gammal konjunkturpolitik. Den enda skillnaden mellan regeringens politik och socialdemokraternas är hur ekonomin ska stimuleras. Regeringens lösning är att låta medborgarna få en större disponibel inkomst och på det sättet sätta fart på konsumtionen. Socialdemokratenas lösning skiljer sig något, då man anser att skattebetalarna är för dumma för att ha hand om sina egna pengar, i stället vill man att kommunerna och staten ska öka sin konsumtion, för att på det sättet få igång ekonomin. Som en liten parentes kan nämnas att det finns vissa ekonomer som menar på att båda har fel i sina försök att få igång ekonomin, se Nyklassicistiska Skolan. Men, alldeles oavsett ifall detta kan stimulera ekonomin eller ej, så är det givetvis utmärkt att skattebetalarnas börda minskas.



Det viktiga är inte att kommunen eller staten går ihop ekonomiskt från år till år, utan det viktiga är att man balanserar under t ex en konjunkturcykel. Men det är ju detta problemet som Kalmar har haft, då man dragits med underskott i princip varje år sedan -94. Detta om något har oppositionen påpekat år efter år, men ni har inte gjort något åt det. Bara skjutit problemen på framtiden. I fall du menar allvar med att ta tag i problem så är det kanon, det är i så fall ett nytt grepp i från er sida.



Så, slutsatsen gäller fortfarande, ni genomför borgerlig politik då det är just detta som oppositionen krävt varje år sedan -94.

2010-03-29 @ 15:12:11
Postat av: Carl

Ja, allt behöver ju inte vara politik. Här kommer ett tips inför den kommande älgjakten:



http://www.youtube.com/watch?v=F4juEIK_zRM

2010-03-29 @ 16:10:06
Postat av: Johan Persson

Hej



Väldigt många kommuner och även staten hade bekymmer under 90-talet. Det hade även Kalmar. Under 2000-talet har vi haft tre år med underskott. Det är tre för mycket. Hela inriktningen är nu att skapa en långsiktigt hållbar ekonomi.



Om Carl gillar en utveckling där 100 000 fler är arbetslösa, 70 procent fler lever i utanförskap och 90 procent av kommunerna har fått ökade socialbidragskostnader så får han gärna bejaka den modellen. Jag tror vi måste skapa ett samhälle som håller ihop och där vi som är friska och har jobb stöttar de som blivit sjuka eller arbetslösa.



Vi har helt enkelt olika bilder.



JP

2010-03-30 @ 08:08:52
Postat av: Carl

Johan!



Det är givetvis olyckligt att arbetslösheten mm ökar, men detta är ju något som man ser vid varje konjunkturnedgång. Vi har precis upplevt en inbromsning av ekonomin som med råge överträffar erfarenheterna från 30-talet. Problemet för Sverige är att vi hade ett dåligt utgångsläge från början, då vi hade hög arbetslöshet, men trots det har vi p g a den borgerliga regeringen klarat oss någorlunda helskinnade. Titta bara nu på larmrapporterna från Grekland och Storbritannien, eller i backspegeln vad som skedde i USA med kollaps av banksektorn. Något sådant är vi inte ens i närheten av i Sverige. Hur som helst, ska vi återgå till full sysselsättning, något som verkligen minskar klyftorna i samhället, samt gör att vi har råd med en fullt fungerande välfärdsstat, så måste vi börja titta på utbudssidan i ekonomin, och då är det ren och skär förändring av fundamenta i ekonomin som måste till: förändring av ersättningssystemet i socialförsäkringarna, bättre matchning på arbetsmarknaden, reviderad utbildningspolitik, minskat fackligt inflytande, transparent skattesystem(gärna plattskatt) mm mm).



F ö noterar jag att du vrider dig som en mask på kroken och gärna flyttar debatten till andra ämnen när du håller på att förlora "slaget", men det är OK

Vi kan diskutera allt, och lite till.



2010-03-30 @ 11:06:13
Postat av: Johan Persson

Hej



Läsaren får gärna läsa både mitt och ditt inlägg och se vem som slingrar sig. Man kan också i det sammmanhanget fundera över vilket samhälle man vill ha. Platt skatt som förespråkas här innebär att jag som höginkomsttagare skulle betala lika mycket i skatt som en undersköterska i omsorgen. Knappast någon Robin Hood politik och inte ett samhälle som jag vill ha.



JP

2010-03-30 @ 13:54:28
Postat av: Carl

Johan, du vet lika väl som jag att ifall vi hade plattskatt så skulle du fortfarande betala mer i skatt än en undersköterska. Det som däremot är samma är procentsatsen. Men ifall du tycker att det är fel med plattskatt så tycker jag att du ska be dina kompisar på riksplanet att driva frågan om differentierad kommunal beskattning, för skatten till kommunerna är ju platt(i en kommun). Alla betalar ju samma procentsats i kommunalskatt.



Progressiviteten i skatteskalan, den statliga inkomstskatten samt värnskatten, beskrivs många gånger som en straffskatt på utbildning. Detta håller jag ej med om, utan vad det däremot är, är en straffskatt på produktivitet. Tycker du verkligen att människor som vill vara produktiva och kanske arbeta hårt under en period av sina liv, för att kanske efterhand trappa ner, ska straffas för detta? Motverkar du drivkrafterna för folk att arbeta så får du exakt det Sverige som vi hade då ni satt vid makten: utanförskap-oavsett ifall det är lågkonjuktur eller hög konjunktur. Dessutom kommer du aldrig ha råd med alla de saker som du säger dig värna om: ett samhälle som stöttar de som behöver ekonomisk hjälp.

2010-03-31 @ 08:52:03
Postat av: Jesus

Bjarne Ritzen och "Carl".Vad är det med er?Jag tror Johan Persson själv kan allt detta så pass mycket bättre än er.Bjarne kanske borde börja sluta skriva konstant här och även snacka skit om Kalmar FF på barometern. Den senaste" Så länge kommunen slantar in ca 150 miljoner till träningsplaner och infrastruktur för arenan samt kontant 25 miljoner som startkapital (koncentrerat föreningsstöd)samt indexreglerade 5.6 miljoner per år i 20 år kan man knappast betrakta detta som en intern angelägenhet för föreningen.

Här gäller att KFF satsar all skicklighet och alla resurser i att leda detta affärsföretag till framgång så att kommunens skattebetalare slipper sitta med Svarte Peter med sitt borgensåtagande.

Och så en stilla undran. Brasiliansk fotboll importeras via brasilianska spelare, bra! Varför inte anlita en brasilianska tränare också. Och varför inte ett helt brasilianskt lag?

Brasiliansk fotboll går ju otvetydigt utanpå den den svenska diton."



Herregud Bjarne Ritzen,Lägg av all negativ skrivning om Kalmar FF!!!



PS:Skriv istället på aftonbladet och expressen,för du bor inte ens i Småland!

2010-03-31 @ 13:03:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0