Späckad vecka

Har varit en intensiv vecka hittills och det ser inte ut att mojna. Har på morgonen varit och besökt Go Excellent som är ett av Kalmars största företag, de har cirka 300 anställda och finns i gamla chokladfabriken. De sköter bland annat kundtjänsten åt Canal Digital. De har nu funnits ganska många år i Kalmar och har hjälpt till att skapa många nya arbetstillfällen. De och andra företag inom denna bransch, bland annat Telenor, är väldigt viktiga för Kalmar.

I eftermiddag träffar jag Ulf Lönnqvist som för några år sedan hade s-regeringens uppdrag att hjälpa Kalmar och sydöstra Sverige genom strukturomvandlingen. Hans ideér lever fortfarande med bättre infrastruktur, öka andelen statliga jobb, fler platser på universitetet med mera. Hans rapport ställde sig den dåvarande regeringen bakom. Den nuvarande lade den längst ned i byrålådan. Min förhoppning är att vi ska kunna damma av den igen och att den ska bli nattlektyr för en ny infrastrukturminister från Kalmar län, jag tänker på trafikutskottets ordförande Lena Hallengren.

Ikväll blir det gruppöverläggningar med s-gruppen på Sveriges kommuner och landsting i Stockholm. Imorgon är det tillväxtberedning och en pressträff om sommarjobb med Mona Sahlin. På torsdagskvällen åker jag direkt från flyget till ett samrådsmöte möte om vindkraftens utbyggnad kommunen, mötet är i Ljungbyholm.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0