Jag är rädd för en smutsig valrörelse!

Jag bläddrade just igenom veckans tidningar och fastnade då för en krönika skriven av förre arbetslivsministern Hans Karlsson i Östran. Han precis som jag oroas över tonläget och tendenserna till en riktig smutsig valrörelse. Jag delar helt hans slutsats. Socialdemokraterna ska inte svara med samma mynt.

När man väl bläddrar igenom dessa tidningar så hittade jag två mycket konkreta exempel på desperation från borgerligt håll.

Det första är ett svepande uttalande från statsminister Reinfeldt där han påstår att de rödgröna inte bara vill avskaffa de statsliga bidragen till hushållsnära tjänster utan också hela systemet med ROT-avdrag. Naturligtvis vet Fredrik Reinfeldt att de rödgröna knappast vill avskaffa Rot-avdraget, istället har ju partierna nyligen enats om att bygga ut det istället.

Jag läser också om hur centerpartister och andra borgerliga politiker går till storms mot den föreslagna höjningen av bensinskatten på 49 öre under nästa mandatperiod. På fullt allvar påstår man att detta hotar den svenska landsbygden. Att man själva har höjt bensinskatten under den här mandatperioden talar man tyst om. Lika tysta är man naturligtvis om de egna förslagen kring höjd bensinskatt. Bland annat centern har på sitt förtroenderåd tagit beslut om att man vill höja bensinskatten med över en krona den kommande mandatperioden.

Naturligtvis så kommer snart någon duktig journalist att "avslöja" detta dubbelspel och då framstår de ansvariga lokala och nationella politikerna som tämligen pinsamma. Bekymret är att detta falskspel inte bara slå mot dessa utan också mot politiken i stort.   

Kommentarer
Postat av: Bjarne Ritzén



Bäste Johan Persson

Beträffande smutsighet så bedyrade du för mej för en tid sedan att Salvefastigheten var avvecklad från kommunens ansvar och inte skulle belasta boksluten 2009 och framåt.

Nu läser jag med förvåning i Kalmars Pravda att kommunen fortfarande äger fastigheten och dessutom godkänt att arrendatorn arrenderat ut fastigheten till personer som KFM söker.

Har du någon kommentar?

Vänligen

2010-05-10 @ 18:51:42
Postat av: Johan Persson

Hej



Jag har bedyrat att Salvebolaget är avvecklat och så är det. Att vi äger marken fram till försäljning innebär ingen kostnad för kommunen. Sålunda helt korrekta svar då som nu.



Vi har ingen skydlighet att kontrollera vem som är andrahandshyresgäst.



JP

2010-05-11 @ 07:39:18
Postat av: Bjarne Ritzén

JP!

"Vi har ingen skydlighet att kontrollera vem som är andrahandshyresgäst" skriver du men enligt artiklar i Östran har kommunen varit med och godkänt andrehandsarrendatorn.



Varför det om kommunen inget ansvar har?

2010-05-11 @ 10:59:45
Postat av: Bjarne Ritzén

Bäste JP!

Jag förstår så väl varför du inte fått tillfälle att svara på mitt föregående inlägg. Verkligheten är besvärlig.

vänligen

2010-05-24 @ 18:42:24
Postat av: Johan Persson

Om Salve har jag svarat Bjarne Ritzén otaliga gånger. Det spelar liksom ingen roll hur många gånger jag svarar på samma frågor. Det blir en konspiration hur eller hur.



JP

2010-05-25 @ 17:07:25
Postat av: Bjarne Ritzén

Ja JP!

Detta ditt svar säger väl allt. Men frågan var har kommunledningen godkänt andrehandsarrendatorn? Var finns det konspiratoriska i den frågan?

2010-05-26 @ 22:27:41
Postat av: Johan Persson

Jag har inte godkänt det.



Är det någon begriper kopplingen mellan innehållet i inlägget och Ritzéns frågor?



JP

2010-05-27 @ 16:37:35
Postat av: Roger

Har sett Bjarnes åtskilliga inlägg på t.ex. Barometerns sida och alla är åt samma håll, "GNÄLL".

Tänk om Bjarne kunde nyttja sin energi åt det positiva hållet då skulle nog man bli imponerad. Nu är det bara patetiskt faktiskt. Känns som en äldre herre som inte har något annat för sig att klaga oavsett vad det handlar om. Se livet från den ljusa sidan så blir det nog bättre Bjarne. Nu får väl jag någon syrlig kommentar på detta men so what, jag lever, frodas och mår bra i Kalmar. Jag är nöjd med Johan och Co fast jag är på den blåa sidan.

2010-06-18 @ 16:04:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0