Man kan naturligtvis ha principiella synpunkter på att kommunerna på detta sätt hjälper Trafikverket med en lösning när det gäller cykelbussen. Detta är ju i grunden en statlig angelägenhet men efter många turer och möten så hamnade vi i en situation där arbetsutskottet både i Mörbylånga och Kalmar ställdes inför ett tydligt val:
Ja eller nej till cykelbuss denna sommar. Mörbylånga sa ja och Kalmar sa nej och därmed blir det ingen cykelbuss. Naturligtvis till stor besvikelse för både pendlare och andra.
Vi är fem ordinarie ledamöter i kommunstyrelsens arbetsutskott. Jag och Birgitta Elfström (s) röstade ja. Anders Andersson (c), Inger Hilmansson (fp) och Bertil Dahl röstade nej. Eftersom Malin Petersson (m) är hemma på grund av snar barn-ankomst så gick Inger Hilmansson in som ordinarie. Den moderata observatören Per Olof Johnsson var tydlig med att man borde säga ja till avtalet denna sommar men han hade ju ingen rösträtt.
Så kan det gå. De tre partierna som sa nej har knappt 20 procent bakom sig. De partier som sa ja har 66 procent bakom sig. Hur eller hur så blir det nu upp till nej-sägarna att ta diskussionen och stå för sitt beslut. Något juridiskt stöd har man inte heller även om man försökte sig på även denna yrkesroll under sammanträdet...
Jag tillämpar en enkel princip både i mitt uppdrag och när jag jagar rådjur. Stämmer inte kartan och verkligheten så är det verkligheten som gäller. I det här fallet var ja eller nej till en konstruktiv lösning för sommaren. Nu blev det nej grundat på principer. Tråkigt!
Blå-Röd
Hej Johan.
Jag har en fråga anppropå infrastruktur:
Om pedeltåg till Växjö blir verklighet, vad finns det då för planer för att underlätta för trafiken till och från södra området i staden?
Redan idag är det på tok för många bomfällningar, med miljöförstörelse, trafikproblem och irritationer som följd.
Har ni några tankar om detta?
Sven Ekholm
Det låter spännande, ni hjälper Trafikverket med en statlig angelägenhet och det kostar ingenting? Vari består då hjälpen?

2